Δευ06172019

Τελευταία ΕνημέρωσηΔευ, 17 Ιουν 2019 1am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Οικονομια Ελλαδα

3η έκθεση αξιολόγησης Κομισιόν: Πάνω από 1,9 δισ. € το κόστος των προεκλογικών παροχών-επιδομάτων Τσίπρα

eyro dimosio labyrithos

Στη δημοσιότητα σήμερα η τρίτη έκθεση αξιολόγησης της Κομισιόν υπό το πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, στην οποία αναφέρουν πως οι προεκλογικές παροχές του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα κοστίζουν πάνω από 1% του ΑΕΠ, δηλαδή περισσότερο από 1,9 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα στην ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρεται πως «η έκθεση των θεσμών σημειώνει ότι η Ελλάδα έκανε λογική εκκίνηση στο περιβάλλον μετά το μνημόνιο από τον Αύγουστο του 2018, αλλά βρίσκει ότι η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων επιβράδυνε τους τελευταίους μήνες και ότι η συνοχή κάποιων μέτρων με δεσμεύσεις που δόθηκαν στους Ευρωπαίους εταίρους δεν είναι εξασφαλισμένη και θέτει κινδύνους για την επίτευξη των συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων».

Εβλεπαν τρύπα 1,9 δισ. ευρώ για το 2019

Υπενθυμίζεται πως εδώ και κάποιες ημέρες οι πληροφορίες από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο επέμεναν ότι το κόστος μόνο για το 2019 υπολογίζεται σε 1% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 1,9 δις ευρώ και αναλύεται ως επίπτωση 0,4% του ΑΕΠ από τις 120 δόσεις και 0,6% από τις παροχές.

Το κόστος για το 2020 ανεβαίνει ως το 1,5% του ΑΕΠ, αν και η συζήτηση επ’ αυτού θεωρείται εξαιρετικά πρόωρη, καθώς θα αποτελέσει αντικείμενο των συζητήσεων το Σεπτέμβριο, ο οποίος θεωρείται εκ προοιμίου εξαιρετικά κρίσιμος.

Τι αναφέρουν οι Θεσμοί για τις 120 δόσεις

Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στις 120 δόσεις, καθώς υποστηρίζουν πως η διάρκεια των νέων ρυθμίσεων οφειλών είναι πολύ μεγάλη. Συγκεκριμένα αναφέρουν «για παράδειγμα, η διάρκεια των νέων ρυθμίσεων οφειλών είναι πολύ μεγάλη (120 μηνιαίες δόσεις) και οι ρυθμίσεις περιλαμβάνουν περιορισμένες μόνο προβλέψεις για να αξιολογηθεί η δυνατότητα πληρωμής των οφειλετών...»

Προβληματισμός και για τον ΦΠΑ

«Οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο έρχονται σε αντίθεση με ένα σημαντικό μέτρο που υιοθετήθηκε τον Ιούλιο του 2015, ενώ αφήνουν αμετάβλητο τον πολύ υψηλό βασικό συντελεστή 24% και αυξάνουν περαιτέρω το χάσμα στον ΦΠΑ, που είναι ήδη το δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε.».

Βλέπουν αύξηση στις δαπάνες για συντάξεις

Αναφορά γίνεται και στις συντάξεις. Συγκεκριμένα στην έκθεση η Κομισιόν υποστηρίζει πως αναμένεται να υπάρξει αύξηση στη συνταξιοδοτική δαπάνη. «Η λεγόμενη 13η σύνταξη και οι αλλαγές στα κριτήρια χορήγησης των συντάξεων χηρείας αλλάζουν εν μέρει μέτρα που υιοθετήθηκαν το 2012 και το 2016 αντιστοίχως, θα αυξήσουν τη συνταξιοδοτική δαπάνη, που είναι ήδη η υψηλότερη στην Ε.Ε. ως ποσοστό του ΑΕΠ, και έρχονται σε αντίθεση με μέτρα που υιοθετήθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019».

iefimerida

ΕΛΣΤΑΤ: Υποχώρηση της Ανάπτυξης στο μόλις 1,3% για το πρώτο 3μηνο του 2019

ΕΛΣΤΑΤ: Υποχώρηση της Ανάπτυξης στο μόλις 1,3% για το πρώτο 3μηνο του 2019

tsakalotos euclid

Απογοητευτικά είναι τα νούμερα της ΕΛΣΤΑΤ για την ανάπτυξη, καθώς τα στοιχεία δείχνουν επιβράδυνση στην αύξηση του ΑΕΠ, παρά τις αντίθετες προβλέψεις του Ευκλείδη Τσακαλώτου.

Η ανάπτυξη το πρώτο τρίμηνο του 2019 βρίσκεται στο 1,3%, όταν στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2018 ήταν στο 2,3%. Και παρ' όλα αυτά η ανάπτυξη έκλεισε με το απογοητευτικό 1,9%.

Η αρνητική αυτή επίδοση έρχεται μετά την επιβράδυνση του ΑΕΠ το δ' τρίμηνο, που έτρεξε με ρυθμό μόλις 1,5% και επιβεβαιώνει τις προβλέψεις για χαμηλή ανάπτυξη, διαψεύδοντας το success story της κυβέρνησης Τσίπρα.

Τα αναλυτικά στοιχεία δείχνουν μία μεγάλη πτώση στην καταναλωτική δαπάνη του κράτους που έχει να κάνει με την άτυπη στάση πληρωμών και την αύξηση των εισαγωγών, που είναι διπλάσιες των εξαγωγών.

Η πορεία της ανάπτυξης θυμίζει τις απογοητευτικές επιδόσεις του 2018, όπου η άνοδος του ΑΕΠ περιορίστηκε στο 1,9%, χαμηλότερη δηλαδή από τις κυβερνητικές προβλέψεις.

Να σημειωθεί ότι φέτος η κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη 2,3%, εκτίμηση την οποία αμφισβητούν τόσο η Τράπεζα της Ελλάδος όσο και το ΙΟΒΕ.

 

Προειδοποίηση και από ΟΟΣΑ προς Ελλάδα για κίνδυνο δημοσιονομικού εκτροχιασμού

eyro dimosio labyrithos

Μία ημέρα μετά τη Fitch Ratings, τη σκυτάλη πήρε σήμερα ο ΟΟΣΑ, κρούωντας τον κώδωνα κινδύνου για δημοσιονομικό εκτροχιασμό εξαιτίας των πρόσφατων προεκλογικών μέτρων ελάφρυνσης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Τσίπρα.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, οι πρόσφατες ανακοινώσεις και κυρίως το μέτρο για τη μείωση του ΦΠΑ σε επιλεγμένα προϊόντα συνεπάγονται μειωμένα φορολογικά έσοδα, με παράλληλη αύξηση των δαπανών από το 2019, κυρίως για τις συντάξεις. Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί ότι οι αποκλίσεις από την υφιστάμενη δημοσιονομική στρατηγική θα υπονομεύσουν την δημοσιονομική αξιοπιστία της χώρας.

«Πέραν των μέτρων, η ελληνική κυβέρνηση έχει ανακοινώσει και την επιθυμία της να συζητήσει με τους Ευρωπαίους εταίρους την ευκαιρία για μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ το 2020 και να χρησιμοποιήσει το «μαξιλάρι ρευστότητας» για τη χρηματοδότηση της διαφοράς.

Τα μελλοντικά δημοσιονομικά μέτρα θα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στις επενδύσεις σε υποδομές και δεξιότητες, στην αντιμετώπιση της φτώχειας και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και ελέγχου των δημοσίων δαπανών.

Αυτά τα μέτρα, σε συνδυασμό με μεγαλύτερη πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις για καλύτερη δημόσια διοίκηση και περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις θα συμβάλουν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και θα άρουν εμπόδια στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα τους μεσοπρόθεσμους στόχους του προϋπολογισμού», αναφέρει.

Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί ότι οι αποκλίσεις από την υφιστάμενη δημοσιονομική στρατηγική θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη δημοσιονομική αξιοπιστία της χώρας. «Οι καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ανταγωνιστικότητας και "υγείας" των τραπεζών θα δημιουργήσουν καθοδικούς κινδύνους στην προβλεπόμενη ανάπτυξη των επενδύσεων».

Μεταξύ των προκλήσεων, ο Οργανισμός επικαλείται το Brexit και το ενδεχόμενο επιβράδυνσης των εξαγωγών στην περίπτωση μιας «άτακτης» εξόδου. Από την άλλη πλευρά, τα πρόσφατα μέτρα για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων θα μπορούσαν να αποφέρουν αποτελέσματα ταχύτερα του αναμενομένου, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη και βελτιώνοντας περαιτέρω τις επενδυτικές προοπτικές», σημειώνεται στην έκθεση.

Όσον αφορά την πορεία της ελληνικής οικονομίας, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η ανάκαμψη αναμένεται να διατηρήσει τη δυναμική της, με το ΑΕΠ της χώρας να αυξάνεται με ρυθμό 2% ή λίγο υψηλότερα το 2019 και το 2020 έναντι αύξησης 1,9% το 2018. Από τον πίνακα της έκθεσης προκύπτει ότι ο ΟΟΣΑ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,1% φέτος και 2% το 2020. «Η εγχώρια ζήτηση θα συμβάλλει περισσότερο στην ανάπτυξη από ότι στο πρόσφατο παρελθόν, αντισταθμίζοντας τη συγκράτηση της αύξησης των εξαγωγών», σημειώνει ο ΟΟΣΑ, προσθέτοντας:

«Οι επενδύσεις αναμένεται να αρχίσουν να ανακάμπτουν, καθώς οι χρηματοδοτικές συνθήκες βελτιώνονται. Τα υψηλότερα εισοδήματα των νοικοκυριών, λόγω της πρόσφατης αύξησης του κατώτατου μισθού και της αύξησης της απασχόλησης, θα στηρίξουν την κατανάλωσή τους. Το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού συνεχίζει να υπερβαίνει τους μεσοπρόθεσμους στόχους, η πρόσβασης στις διεθνείς αγορές ομολόγων βελτιώνεται και το ταμειακό μαξιλάρι είναι σημαντικό».

Ο ΟΟΣΑ τονίζει ότι η διασφάλιση της δημοσιονομικής αξιοπιστίας απαιτεί τη συνέχιση της επίτευξης των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων. «Η συνέχιση της προόδου στη μείωση των υψηλών ανοιγμάτων των τραπεζών σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα απαιτήσει πιο βαθιά μέτρα. Πρόσθετες μεταρρυθμίσεις χρειάζονται για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και των επενδύσεων, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την αύξηση των δεξιοτήτων», προσθέτει.

Ο ΟΟΣΑ αναφέρεται στην αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11% στα 650 ευρώ τον μήνα και την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού για τους νέους φέτος τον Φεβρουάριο, σημειώνοντας ότι με τις αυξήσεις αυτές, ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα σε σχέση με τον μέσο μισθό πλησιάζει τον μέσο όρο των χωρών του Οργανισμού. «Η αύξηση θα μειώσει τη φτώχεια των εργαζομένων, αλλά ενέχει τον κίνδυνο να συμβάλει στην άτυπη εργασία και την επιβράδυνση των κερδών στον αριθμό των θέσεων εργασίας, δεδομένης της ασθενούς παραγωγικότητας», σημειώνει.

Όσον αφορά στα δημοσιονομικά, η έκθεση αναφέρει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού ανήλθε στο 4,2% του ΑΕΠ το 2018. Τα ισχυρά έσοδα - όπως αυτά του ΦΠΑ από τις δαπάνες των τουριστών - και οι χαμηλότερες από τις προγραμματισμένες δημόσιες επενδύσεις συνέβαλαν στην υπεραπόδοση, σημειώνει. Για τον προϋπολογισμό του 2019 σημειώνει ότι διατηρείται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, αλλά «υπάρχουν κίνδυνοι στη διαχείριση των δαπανών λόγω των ληξιπρόθεσμων πληρωμών και τις πιέσεις στις δαπάνες μισθοδοσίας του Δημοσίου που προκύπτουν κυρίως από δικαστικές αποφάσεις».

naftemporiki

"Οι αγορές δείχνουν το δρόμο..."

xaaxaa

Οι ενδείξεις αυτές, ακόμα και για μια μικρή αγορά όπως η ελληνική, προδιαγράφουν τις διαθέσεις των επενδυτών για την επόμενη μέρα των εθνικών εκλογών. Η κυβέρνηση του Σύριζα ήταν προφανές ότι δεν είχε ούτε τη θέληση, ούτε τη γνώση και την εμπειρία να διαχειριστεί τις μεγάλες προκλήσεις που είχε μπροστά της.

Παρά τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, παρά τη δραματική μείωση των αξιών σε όλα τα επίπεδα, η κατάσταση στην οικονομία ήταν ναρκοθετημένη από τις ιδεοληψίες που κυριαρχούσαν..Οι ενδείξεις αυτές, ακόμα και για μια μικρή αγορά όπως η ελληνική, προδιαγράφουν τις διαθέσεις των επενδυτών για την επόμενη μέρα των εθνικών εκλογών.

Η κυβέρνηση του Σύριζα ήταν προφανές ότι δεν είχε ούτε τη θέληση, ούτε τη γνώση και την εμπειρία να διαχειριστεί τις μεγάλες προκλήσεις που είχε μπροστά της. Παρά τις μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει, παρά τη δραματική μείωση των αξιών σε όλα τα επίπεδα, η κατάσταση στην οικονομία ήταν ναρκοθετημένη από τις ιδεοληψίες που κυριαρχούσαν.

Οποιαδήποτε επένδυση περνούσε από μύρια κύματα, για να εγκριθεί καταρχήν, για να μπλοκαριστεί στη συνέχεια είτε από τη γραφειοκρατία, είτε από την αδυναμία πολιτικής διαχείρισης. Η σαρωτική επικράτηση της ΝΔ και η διαφαινόμενη βεβαιότητα για επανάληψη της στις 7 Ιουλίου,ενεργοποίησαν άμεσα τα αντανακλαστικά ελλήνων και ξένων επενδυτών.

Ήδη διεθνείς αναλυτές με εκτιμήσεις τους προδιαγράφουν ότι μια νέα κυβέρνηση θα δημιουργήσει πιο ευνοϊκές συνθήκες στην οικονομία, που με τη σειρά τους θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις και θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας.Και επειδή ως γνωστόν οι αγορές κινούνται πολύ πιο γρήγορα από την πολιτική σπεύδουν από τώρα να πάρουν θέση και να αξιοποιήσουν τις μεγάλες ευκαιρίες που υπάρχουν.

Με υποτιμημένες τις αξίες έχουν κάθε λόγο να σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που διαβλέπουν. Η ελληνική οικονομία αν επιβεβαιωθούν αυτές οι τάσεις ,έχεις τις δυνατότητες να αποκτήσει μια αναπτυξιακή δυναμική που να επαναφέρει συνολικά τη χώρα σε μια κανονικότητα.

Μετά από τέσσερα χαμένα, σχεδόν, χρόνια είναι καιρός να αφήσουμε στην άκρη ιδεοληψίες και παθογένειες που μας κρατούσαν εγκλωβισμένους σε καθεστώς υπανάπτυξης. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι η νέα κυβέρνηση δεν θα παγιδευτεί σε άγονες διαμάχες για το διαμοιρασμό των ιματίων της εξουσίας...

tovima

“Παγώνει” η έξοδος της χώρας στις αγορές

maximou agores

Το πακέτο παροχών που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση, η διεθνής αναταραχή και οι τυχόν μονομερείς ενέργειες συνθέτουν «εκρηκτικό κοκτέιλ».

Προς αναβολή βαίνει η έξοδος της χώρας στις αγορές, αφού η έκδοση ομολόγων από τον ΟΔΔΗΧ, δεν μπορεί να γίνει άμεσα, δεδομένου ότι η αναταραχή στις διεθνείς αγορές, με φόντο τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας σε συνδυασμό με το πακέτο παροχών που εξήγγειλε η κυβέρνηση, αλλά κυρίως την απόπειρα έμμεσης «μονομερούς» μείωσης των στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2,5% του ΑΕΠ αντί για 3,5% από το 2020, ασκούν έντονες πιέσεις στις αποδόσεις των ελληνικών τίτλων, με το δεκαετές να ξεπερνά και πάλι το 3,5%.

Είναι γεγονός ότι παράγοντες της αγοράς συμφωνούν πως θα ήταν «τρέλα» στις δεδομένες συνθήκες να επιχειρήσει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους νέα έκδοση ομολόγων, όπως είναι γνωστό ότι σχεδίαζε με ορίζοντα υλοποίησης έως το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Εκτός κι αν μεσολαβήσει ένα θαύμα. Οι διαπραγματευτικοί δίαυλοι κυβέρνησης - θεσμών παραμένουν ανοιχτοί.

Επί του παρόντος, το μέτωπο το οποίο έχει ανοίξει η κυβέρνηση με τους θεσμούς έχει περισσότερες πιθανότητες να διευρυνθεί περαιτέρω παρά να κλείσει. Η προοπτική των ευρωεκλογών έχει κρατήσει τις αντιδράσεις των ευρωπαϊκών θεσμών συγκρατημένες, όχι όμως αυτές του ΔΝΤ και των αγορών.

Εκτός Λογιστικών Προτύπων το σχέδιο της Κυβέρνησης για χρήση ταμειακών διαθεσίμων

Δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα ταμειακά προκειμένου να καλυφθούν ενδεχόμενα μελλοντικά ελλείμματα του Προϋπολογισμού. «Δεν μπορείς με ταμειακά διαθέσιμα να καλύψεις έλλειμμα. Είναι λάθος. Πολύ απλά δεν γίνεται» επισημαίνει πηγή με μακρά εμπειρία στους κανόνες λειτουργίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, επιμένοντας ότι αυτά τα «περισσεύματα» είναι λογιστικές εγγραφές παρελθόντων ετών.

Πέρα από αυτό, όλο αυτό το «μαξιλάρι» έχει συνυπολογιστεί στην Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους (DSA) του 2018, προκειμένου να βγουν όλες οι παράμετροι, δηλαδή με λίγα λόγια έχει προσμετρηθεί στην απομείωση του Χρέους.

Σήμερα, πέρα από τα 13 δισ ευρώ που παραμένουν εκτός της Τράπεζας της Ελλάδας, στον Ειδικό Λογαριασμό που τηρείται στην ΤτΕ, υπάρχουν περίπου 34 δισ ευρώ. Από αυτά, τα 15,7 δισ ευρώ είναι το περιβόητο cash buffer του ESM που είναι κλειδωμένο, κοινώς δεν αγγίζεται από κανέναν, κάτι που επεσήμανε, άλλωστε, ο Πρωθυπουργός στο Ζάππειο.

Από τα υπόλοιπα, περίπου 12 δισ ευρώ προέρχονται από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και τα υπόλοιπα 6 δισ είναι από τα περισσεύματα των πλεονασμάτων, τις εκδόσεις των ομολόγων και υπόλοιπα δανείων του ESM. Σε κάθε περίπτωση, βρίσκονται στην ίδια ακριβώς δεξαμενή.

Μπορεί να ανοίξει ένας νέος υπολογαριασμός από αυτά τα διαθέσιμα; Φυσικά και μπορεί. Ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι η χρήση είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά μόνο στην απομείωση του Χρέους και σε καμία περίπτωση την κάλυψη ενδεχόμενων ελλειμμάτων.

Ποιά είναι η ορθολογική οδός; Μια πολιτική απόφαση σε επίπεδο Eurogroup ! Η αλήθεια είναι ότι έδαφος για τέτοιου είδους διαπραγμάτευση φαίνεται να υπάρχει, καθώς αναγνωρίζεται το ανεδαφικό και το ανούσιο αυτών των πολύ υψηλών και αντιαναπτυξιακών πλεονασμάτων. Όπως σημειώνουν πηγές με άμεση γνώση τέτοιων συζητήσεων, αυτή η διαπραγμάτευση θα χρειαστεί για να ωριμάσει τουλάχιστον 6 με 12 μήνες.

Ο Πίτερ Ντόλμαν, επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ στην Αθήνα, μιλώντας χθες σε συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου εξέφρασε την αντίδρασή του Ταμείου μετά τις κυβερνητικές ανακοινώσεις. Το πρακτορείο Reuters επικαλούμενο τρεις Ευρωπαίους αξιωματούχους κατέγραφε ανησυχία στο ευρωπαϊκό επίπεδο.

«Οι προτάσεις Τσίπρα συνιστούν την εκδοχή δημοσιονομικής χαλάρωσης, η οποία συναρτάται με την πολιτική και για την οποία ανησυχούσαμε στις αναλύσεις βιωσιμότητας χρέους», δήλωσε στο πρακτορείο μία πηγή. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πλέον έντονες αντιδράσεις εντοπίζονται στους κόλπους του ESM.