Δευ02182019

Τελευταία ΕνημέρωσηΔευ, 18 Φεβ 2019 1am

Back Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Πολιτισμος & Ψυχαγωγια Πολιτισμος

Τι είναι το Τριώδιο που ξεκινά την Κυριακή (17/2)

triodio eikona

Τριώδιο είναι η εκκλησιαστική περίοδος που εκτείνεται από την Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου έως την Κυριακή του Πάσχα, δηλαδή για φέτος 28 Απριλίου.

Φέτος το Τριώδιο ξεκινά στις 17 Φεβρουαρίου και επομένως στις 28 Φεβουαρίου έχουμε Τσικνοπέμπτη.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της, από το οποίο παίρνει και το όνοµά της, είναι ότι κατά την περίοδο αυτή οι Κανόνες που απαρτίζουν τις καθηµερινές ακολουθίες αποτελούνται από τρεις ωδές και όχι εννιά, όπως συµβαίνει µε όλους τους υπόλοιπους Κανόνες.

Είναι πλήρης ακολουθιών, προσφέροντας στους πιστούς πολλές ευκαιρίες λειτουργικής εµπειρίας.
Είναι περίοδος κατάνυξης και προετοιµασίας για το Άγιο Πάσχα και την Ανάσταση του Κυρίου.
Δεν εκτείνεται πάντα στην ίδια περίοδο του έτους µια και εξαρτάται από το Πάσχα.

ΚΥΡΙΑΚΕΣ:

Όλες οι Κυριακές του Τριωδίου έχουν µία συγκεκριµένη ονοµασία και αποτελούν µία αλληλουχία µεστή νοηµάτων και µηνυµάτων.

Με τη σειρά, οι Κυριακές του Τριωδίου είναι:

– Κυριακή του Ασώτου 24 Φεβρουαρίου
– Κυριακή της Απόκρεω
– Κυριακή της Τυροφάγου
– Α’ Νηστειών: Κυριακή της Ορθοδοξίας
– Β’ Νηστειών: Γρηγορίου του Παλαµά
– Γ’ Νηστειών: Κυριακή Σταυροπροσκυνήσεως
– Δ’ Νηστειών: Ιωάννου της Κλίµακος
– Ε’ Νηστειών: Μαρίας της Αιγυπτίας
– Κυριακή των Βαΐων

Αυτό που μας διδάσκει αυτή η Αγία Περίοδος του Τριωδίου είναι το να μπορέσουμε να κάνουμε την αυτοκριτική μας να δούμε τις αστοχίες μας και μετά από την αληθινή και καρδιακή Προσευχή μας να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε την Μετάνοια μέσα από την οποία θα δεχθούμε την συγχώρεση αλλά και το έλεος του Τριαδικού Θεού μας.– Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου

π. Στυλιανός Χαρπαντίδης

Νέα θεωρία για το θάνατο του Μεγ. Αλεξάνδρου: Τον έθαψαν... ζωντανό

megas alexandros

Μπορεί να συνέβη πάνω από 2.300 χρόνια πριν, αλλά το μυστήριο με τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου συνεχίζει να απασχολεί την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα και την κοινή γνώμη.

Ο Έλληνας στρατηλάτης πέθανε το 323 π.Χ., αλλά μέχρι και σήμερα δεν έχει δοθεί απάντηση στο τι ήταν αυτό που προκάλεσε τον θάνατό του. Σύμφωνα με τις μέχρι σήμερα θεωρίες, ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε από μόλυνση, αλκοολισμό ή δολοφονήθηκε.

Τώρα όμως, σύμφωνα με μια νέα θεωρία, η οποία έρχεται από τη Νέα Ζηλανδία και το Πανεπιστήμιο του Οτάγκο, ο Μέγας Αλέξανδρος πέθανε από τη νευρολογική διαταραχή GBS (Guillain-Barré Syndrome- Σύνδρομο Guillain- Barré), που προκαλεί παράλυση στον πάσχοντα.

Όπως αναφέρει η Κάθριν Χολ, γιατρός και καθηγήτρια στη Σχολή Ιατρικής Dunedin, ο θάνατος του οφείλεται σε μια νευρολογική διαταραχή, την επικαλούμενη GBS (Guillain-Barré Syndrome- Σύνδρομο Guillain- Barré).

Σε άρθρο της που δημοσιεύθηκε στο The Ancient History Bulletin, υποστηρίζει πως ό,τι έχει διατυπωθεί μέχρι σήμερα για τον θάνατο του Μακεδόνα ηγέτη, δεν είναι ικανοποιητικό, καθώς δεν εξηγεί το γεγονός στο σύνολό του.

Η έρευνα αναφέρει πως ο Μέγας Αλέξανδρος, έμεινε παράλυτος από το σύνδρομο για έξι ημέρες πριν τελικά χάσει τη ζωή του.

Οι προηγούμενες θεωρίες δεν έχουν εξηγήσει το γεγονός του θανάτου γιατί βάσει των ιστορικών καταγραφών, το σώμα του δεν έδειξε σημάδια αποσύνθεσης για έξι ολόκληρες μέρες μετά τον θάνατό του. Για τους Αρχαίους Έλληνες αυτό «αποδείκνυε» το γεγονός ότι ήταν Θεός και απέδιδαν τον θάνατό του σε μεταφυσικά αίτια.

Ο Μέγας Αλέξανδρος παρουσίασε πόνο στην κοιλιακή χώρα, προοδευτική συμμετρική παράλυση προς τα πάνω, αλλά είχε πλήρη συνείδηση σχεδόν μέχρι τέλους. Η Χολ υποστηρίζει πως όλα αυτά τα συμπτώματα συμβαδίζουν απόλυτα με το σύνδρομο GBS.

Η Χολ εκτιμά πως ο Αλέξανδρος κόλλησε μια παραλλαγή του GBS, που του προκάλεσε παράλυση.

Σε συνδυασμό με τη δυσκολία που υπήρχε για τη διαπίστωση του θανάτου στην αρχαιότητα, εκτιμά πως ο Αλέξανδρος δεν πέθανε πραγματικά, παρά ημέρες μετά τη στιγμή που θεωρήθηκε νεκρός, επειδή δεν φαινόταν να αναπνέει πια, ενώ και το σώμα του είχε χάσει τη δυνατότητα να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του. Η παράλυση στο σώμα του, θα είχε χαμηλώσει την ανάγκη για οξυγόνο και την εύκολη θέαση της αναπνοής.

Επιπλέον οι σταθερές και διεσταλμένες κόρες του Μεγάλου Αλεξάνδρου δείχνουν, κατά τη Χολ, ότι η διατήρηση της σορού του για έξι ημέρες δεν ήταν αποτέλεσμα θαύματος, αλλά επειδή δεν είχε ακόμα πεθάνει τη στιγμή που τον έθαψαν.

«Ήθελα να προκαλέσω νέα συζήτηση στο θέμα και πιθανώς να κάνω να ξαναγραφτούν τα βιβλία της ιστορίας, υποστηρίζοντας πως ο πραγματικός θάνατος του Αλέξανδρου έλαβε χώρα έξι ημέρες αργότερα από τη στιγμή που αναφέρεται. Ο θάνατός του ίσως να είναι η πιο διάσημη περίπτωση λανθασμένης διάγνωσης θανάτου που έχει καταγραφεί ποτέ» λέει η ίδια.

iefimerida

Τα πονεμένα μικρασιάτικα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς (vid)

mikrasiatisa nea

Οι πρόσφυγες μέσα από τα "προσφυγικά κάλαντα" εκφράζουν τον κατατρεγμό τους τόσο στον πρώτο διωγμό, του 1914, όσο και στον οριστικό ξεριζωμό τους το 1922, όταν σβήνει οριστικά και κάθε ελπίδα τους για την "Μεγάλη Ιδέα".

Μπορεί ορισμένα να φαίνονται μακρινά πλέον, αλλά πρόκειται για μια ιστορική καταγραφή.

Τραγουδά η Ειρήνη Μπογιατζή από την Π. Φώκαια της Μικράς Ασίας. Οι φωτογραφίες εικονίζουν ελληνικά κτίρια στην Φώκαια.

Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά

δεν έχομε παρηγοριά

κι αρχή καλός μας χρόνος

εξορίστηκεν ο κόσμος.

κι εκεί που ήρτε ο Χριστός

ήρτε κεμαλικός στρατός

μες στην Μικρά Ασία

και μας κάναν εξορία.

Και που να στήσομε φωλιά,

ωσάν τα έρημα πουλιά.

Όλοι μας κυνηγούνε,

και δε θένε να μας δούνε.

Στην Πόλη στην Αγιά Σοφιά,

θα στήσουμε καμπάνες

να βγουν τα μισοφέγγαρα,

να στηριχτούν λαμπάδες

να βγουν οι Τούρκοι απ' τα τζαμιά,

να φύγουν κι οι χοτζάδες

να 'ρθουν τα ελληνόπαιδα,

με τους Πατριαρχάδες.

Τότες θα 'χομε ελπίδα

πως θα πάμε στην πατρίδα.

Και του χρόνου, εις έτη πολλά.

Καταγραφή Μέλπως Μερλιέ, 1930

 

To «Υπερταμείο» ζητά εκ νέου τα μνημεία μας και στρέφεται κατά δημάρχων

akropoli propylaia

Το πολιτικό θρίλερ της μεταβίβασης αρχαιoλογικών χώρων και μνημείων -ανάμεσά τους η Κνωσός και ο Λευκός Πύργος- στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο), ενάμιση μήνα αφότου το ΥΠΠΟΑ (22/11/2018) ολοκλήρωσε τον έλεγχο των 10.119 ακινήτων και διαβίβασε στον υπουργό Οικονομικών τον κατάλογο των 2.329 ακινήτων που υπάγονται στις εξαιρέσεις του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016, παίρνει νέα τροπή, με το Υπερταμείο να σκληραίνει τη στάση του.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του «Έθνους», ακριβώς μία εβδομάδα πριν από την εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (στις 22 Ιανουαρίου) της αίτησης ακύρωσης της υπουργικής απόφασης για τη μεταβίβαση των 10.119 ακινήτων στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ (ΦΕΚ 2320/Τ.Β’/19.6.2018), που κατέθεσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) από κοινού με τους δημάρχους Πατρέων και Σπάρτης, η ΕΕΣΥΠ-Υπερταμείο, που κρατούσε μια μάλλον διακριτική, αμυντική στάση μέχρι στιγμής για το ζήτημα, πραγματοποίησε παρέμβαση στο ΣτΕ.

Βλέποντας την πιθανότητα να βρεθεί ενώπιον του κινδύνου ακύρωσης της μεταβίβασης των ακινήτων του Δημοσίου, το Υπερταμείο κατέθεσε παρέμβαση στο ΣτΕ υπέρ του πρωθυπουργού, του υπουργού Οικονομικών, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του υπουργού Ανάπτυξης και Τροφίμων και του υπουργού Επικρατείας, υπέρ του κύρους της απόφασης μεταβίβασης των 10.119 ΚΑΕΚ, στρεφόμενο κατά του ΣΕΑ, της προέδρου του, Σταματίας Μαρκέτου, του γραμματέα του, Θεμιστοκλή Βάκουλη, της αντιπροέδρου του, Αργυρώς Καμπερίδη, του δημάρχου Σπάρτης, Ευ. Βαλιώτη, και του δημάρχου Πατρέων, Κ. Πελετίδη, ζητώντας την απόρριψη της, υπό κρίση, αίτησης ακύρωσης, καθώς είναι «προδήλως απορριπτέα, ως απαράδεκτη, αόριστη νόμω και ουσία αβάσιμη και πάντως αναπόδεικτη».

Μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η επιμονή των θεσμών, που εμφανίζονται ανυποχώρητοι στις διαβουλεύσεις

Διευκρινίζοντας, συγχρόνως, ότι «σύμφωνα με το άρθρο 185 παρ. 1 του νόμου 4389/2016 η εταιρεία λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας» και ότι «από τη μεταβίβαση εξαιρούνται όσα τυχόν από τα ανωτέρω ακίνητα εμπίπτουν στις εξαιρέσεις της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 ή γενικά η μεταβίβασή τους είναι αντίθετη στις κείμενες διατάξεις» και ότι, τέλος, «πριν από την ολοκλήρωση της μεταβίβασης καθενός ακινήτου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης με την καταχώριση αυτή στο αρμόδιο κτηματολόγιο ή υποθηκοφυλακείο κατά περίπτωση ερευνάται αν υπάρχει προστατευομένη δυνάμει της κείμενης νομοθεσίας διακατοχή».

«Είναι επικίνδυνο αυτό που συνέβη. Αποκαλύπτεται ότι θέλουν και τα 10.119 ακίνητα να παραμείνουν στην κυριότητα και δική τους διαχείριση. Είναι ανένδοτοι σε αυτό» υπογραμμίζει η πρόεδρος του Συλλόγου Αρχαιολόγων, Στ. Μαρκέτου, η οποία εκτιμά ότι η αιφνιδιαστική παρέμβαση του Υπερταμείου είναι γραμμή των θεσμών, «αφού τους τα είχαν υποσχεθεί αυτά τα ακίνητα».

Η ιστορία του Χριστουγεννιάτικου δέντρου χάνεται στα βάθη των αιώνων.

xristougenna dentro

Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο εμφανίστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1833, όταν το έφερε Όθωνας, στολίζοντας το πρώτο έλατο στα ανάκτορα του Ναυπλίου.

Ωστόσο, από την ημέρα εκείνη που οι κάτοικοι έκαναν ουρές για να το θαυμάσουν το χριστουγεννιάτικο δέντρο πέρασε αρκετός καιρός μέχρι να καθιερωθεί σε κάθε ελληνικό σπίτι, ενώ ο χαρακτηρισμός του ως γερμανικό έθιμο είναι αυθαίρετος, αφού οι μαρτυρίες μέσα από χειρόγραφα κείμενα, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η ύπαρξη του δέντρου ως εορταστικό σύμβολο χάνεται στα βάθη των αιώνων.

Σύμφωνα με ορισμένους ερευνητές η παράδοση να στολίζονται δέντρα ή κομμάτια δέντρων υπήρχε σε όλες τις θρησκείες από την αρχαιότητα.

Η λατρεία και ο στολισμός του δέντρου έρχεται από την αρχαιότητα, στη λατρεία της Κυβέλης αλλά και σε μύριες άλλες αναφορές που έχουμε από τα ιστορικά κείμενα γι αυτόν το στολισμό. Το 1650 υπάρχει μια αναφορά για Χριστουγεννιάτικο δέντρο που στήθηκε στο Στρασβούργο και ήταν στολισμένο με τριαντάφυλλα από χρωματιστά χαρτάκια, γλυκίσματα και ζαχαρένια ανθρωπάκια.

Στη χριστιανική θρησκεία τον 4ο αιώνα καθιερώθηκε η 25η Δεκεμβρίου ως ημέρα εορτασμού της Γέννησης του Χριστού και τον 8ο αιώνα στολίστηκε το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο που ήταν έλατο.

Μάλιστα η επιλογή του έλατου έγινε από τον υιό Βονιφάντιο, για να σβήσει την ιερότητα που απέδιδε ο κόσμος μέχρι τη στιγμή εκείνη στη δρυ. Έτσι το έλατο έγινε σύμβολο χριστιανικό και ειδικότερα των Χριστουγέννων.

Βρίσκουμε μία μαρτυρία κάπου στην Ρωμαϊκή εποχή το 336 μ.Χ. όπου κάθε 25 Δεκέμβρη γιορτάζονταν τα Σατουρνάλια στην μνήμη του θεού Σατούρνο (πιθανότατα του Κρόνου). Σύμφωνα με τους ερευνητές αποτελεί τον πρόδρομο της γιορτής των Χριστουγέννων, που με διάφορες προσθήκες και παραλλαγές θέλησαν να προσδώσουν στην γιορτή χριστιανικό περιεχόμενο, ώστε να απομακρυνθεί και να ξεχαστεί στα βάθη των αιώνων η παγανιστική της προέλευση. Άλλωστε, η 25η Δεκεμβρίου καθιερώθηκε ως ημερομηνία γέννησης του Χριστού τον 4ο αι. μ.Χ. και ταυτόχρονα σηματοδοτούσε την αλλαγή του χρόνου. Στα Σατουρνάλια, οι Ρωμαίοι στόλιζαν διαφόρων ειδών δέντρα με κεριά και άλλα στολίδια (πιθανότητα καρύδια, φαγώσιμα κλπ).

O καθηγητής την Χριστιανικής Αρχαιολογίας Κώστας Καλογύρης, υποστήριξε ότι το έθιμο του δέντρου δεν έχει γερμανική προέλευση αλλά ανατολίτικη. Την άποψη του στηρίζει σε ένα συριακό κείμενο που υπάρχει σε χειρόγραφο στο Βρετανικό Μουσείο. Το κείμενο αναφέρεται σε ένα ναό που έχτισε το 1512 ο Αναστάσιος ο Α’ στα βόρεια της Συρίας και στον οποίο υπήρχαν δύο μεγάλα ορειχάλκινα δέντρα.

Στη Βόρεια Ευρώπη οι Βίκινγκς χρησιμοποιούσαν το δέντρο στις τελετές τους ως σύμβολο αναγέννησης, που σηματοδοτούσε το τέλος του χειμώνα και τον ερχομό της άνοιξης και της αναγέννησης της μητέρας Φύσης. Στην αρχαία Αγγλία, όπως και στην Γαλλία, οι γνωστοί μας Δρυίδες στόλιζαν με φρούτα και κεριά βελανιδιές προς τιμήν των θεών τους.

Σύμφωνα με την αγγλική παράδοση αυτός που καθιέρωσε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο ως σύμβολο ήταν ο Άγγλος ιερομόναχος Άγιος Βονιφάτιος. Ο Άγιος παρευρίσκονταν σε μια τελετή παγανιστών, οι οποίοι σύμφωνα με την παράδοση επρόκειτο να θυσιάσουν ένα παιδί κάτω από μια βελανιδιά. Ο ιερομόναχος θέλοντας να σώσει το παιδί και να σταματήσει την τελετή έδωσε μια γροθιά στη βελανιδιά. Αμέσως ξεπήδησαν φλόγες και τύλιξαν το δέντρο. Το δέντρο αυτό ήταν το δέντρο της ζωής και αναπαριστούσε τη ζωή του Χριστού.

Οι μαγευτικές παραδόσεις των λαών όμως δεν τελειώνουν εδώ. Μια άλλη ιστορία θέλει τον περίφημο Μαρτίνο Λούθηρο να είναι ο εισηγητής του Χριστουγεννιάτικου δέντρου. Σύμφωνα με τον θρύλο, ο Λούθηρος κάνοντας βόλτα σε ένα δάσος ένα χειμωνιάτικο βράδυ με ξαστεριά μαγεύτηκε από το παιχνίδι των δέντρων με τα αστέρια, τα οποία φαίνονταν λες και ήταν κολλημένα σαν στολίδια πάνω στα φύλλα. Ο ιδρυτής του Προτεσταντισμού έκοψε ένα μικρό δεντράκι και φέρνοντάς το σπίτι του αντικατέστησε τα αστέρια με κεριά.

Οι Γερμανοί φαίνεται ότι ήταν οι πρώτοι οι οποίοι έβαλαν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο σπίτι τους. Το διακοσμούσαν με καρύδια, μπισκότα και κάθε είδους φαγώσιμα και κεριά, θέλοντας να συμβολίσουν τα θεία δώρα που έκαναν οι Μάγοι στο νεογέννητο Χριστό.

Το 1830 Γερμανοί μετανάστες εισήγαγαν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο στην Αμερική και στις αποικίες που κατοίκησαν. Την πρώτη μαρτυρία δημοσίας εμφάνισης δέντρου την έχουμε στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α. όπου υπήρχαν βεβαίως και πολλοί Γερμανοί μετανάστες. Οι άλλες εθνότητες στην Αμερικανική επικράτεια δεν δεχόντουσαν το δέντρο ως σύμβολο Χριστουγέννων, καθώς το θεωρούσαν παγανιστικό έθιμο.

Αυτό θα γίνει μετά το 1840 όπου η Αμερικάνικη κοινότητα θα αρχίσει να δέχεται το δέντρο ως σύμβολο της γιορτής, με στολίδια ως επί το πλείστον φρούτα, μπισκότα, καρύδια, ζαχαρωτά και άλλα φαγώσιμα.

Η εφεύρεση του ηλεκτρισμού θα προσδώσει στο δέντρο την μεγαλοπρέπεια που του αρμόζει με τα λαμπιόνια να το φωτίζουν θεαματικά.

Το 1882, το πρώτο ηλεκτρικά φωτισμένο Χριστουγεννιάτικο δέντρο του κόσμου στολίστηκε στην πόλη της Νέας Υόρκης, στην κατοικία του Έντουαρτ Τζόνσον, ενός συναδέλφου του εφευρέτη Τόμας Έντισον. Τα πολύχρωμα φωτάκια, όπως και τα πλαστικά στολίδια, αργούσαν ακόμα...