H Ελλάδα έχοντας το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού ελέγχει το... 21% της διεθνούς ναυτιλίας

Άρθρα
Tools

Ο μόνος κλάδος στον οποίο η Ελλάδα ανήκει στο club των ισχυρών είναι η ναυτιλία. Και μάλιστα όχι μόνο ανήκει στο club αλλά βρίσκεται στην τρίτη θέση μετά την Κίνα και την Ιαπωνία, μπροστά από πανίσχυρες χώρες όπως οι ΗΠΑ.Και αυτό σημαίνει κάτι και για τον ρόλο της στο διεθνές εμπόριο και την γενικότερη οικονομική ισχύ της χώρας.

Η διεθνής ναυτιλία είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά περίπου 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Χωρίς τη διεθνή ναυτιλία, η μεταφορά πρώτων υλών, δημητριακών και σιτηρών, άνθρακα και προϊόντων πετρελαίου καθώς και άλλων βιομηχανικών προϊόντων δεν θα ήταν δυνατή. Οι πλοιοκτήτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ελέγχουν το 40% του παγκόσμιου στόλου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΕ βασίζεται στη διεθνή ναυτιλία για τη μεταφορά του 75,5% του εξωτερικού της εμπορίου και άνω του 36% του εσωτερικού της εμπορίου.

Οι συνεχείς βελτιώσεις στην απόδοση, καθώς και οι αυξήσεις στο μέγεθος των πλοίων έχουν διατηρήσει το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων δια θαλάσσης πολύ χαμηλό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου μπορεί να μεταφέρει έως και 200.000 τόνους σιτηρών, αρκετά για να ταΐσει μισό εκατομμύριο ανθρώπους για ένα χρόνο.

Ένα δεξαμενόπλοιο μεσαίου μεγέθους μπορεί να μεταφέρει βενζίνη, ντίζελ ή πετρέλαιο θέρμανσης για το σπίτι ίσο με την ποσότητα μεταφοράς από 1.700 φορτηγά, ενώ τα μεγαλύτερα πλοία μπορούν να μεταφέρουν αρκετό καύσιμο για περισσότερα από 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα μεσαίου μεγέθους. Ένα μόνο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μπορεί να μεταφέρει πάνω από δεκαπέντε χιλιάδες κιβώτια, αρκετά για να χωρέσουν 746 εκατομμύρια μπανάνες, μία για κάθε ευρωπαίο πολίτη.

Η ναυτιλία της ΕΕ προσφέρει συνολική προστιθέμενη αξία (άμεση, έμμεση και επαγόμενη) στο ΑΕΠ ύψους 140 δισεκατομμυρίων ευρώ. Για κάθε 1 εκατ. ευρώ που συνεισφέρει η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία στο ίδιο το ΑΕΠ, δημιουργεί άλλα 1,6 εκατ. ευρώ σε άλλα μέρη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Ενώ η Ελλάδα αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν περίπου το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Μεταξύ του 2007 και 2018, οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη φέρουσα ικανότητα του στόλου τους και η ελληνική ναυτιλία διαδραματίζει κύριο ρόλο στο σύνολο της ναυτιλίας της Ε.Ε. Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 53% του συνόλου της χωρητικότητας που ελέγχει η Ε.Ε. και 51,3% της χωρητικότητας του στόλου που φέρει τη σημαία της ΕΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν σχεδόν το 32% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15% των πλοίων μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου,15% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς LNG / LPG και 23% του παγκόσμιου στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου.

Πέρα από τον εφοπλισμό της Ε.Ε. και τη θέση των Ελλήνων αξίζει να εξετάσουμε τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο.

top10 naytilias ellada

Στο δημοσιευόμενο Infographic του οίκου αναλύσεων VesselsValue, φαίνεται ξεκάθαρα η παγκόσμια κατάταξη των κορυφαίων χωρών του εφοπλισμού και η θέση της Ελλάδας στην τρίτη θέση. Τα στοιχεία είναι πρόσφατα όπως τερμάτισε ο Νοέμβριος της φετινής χρονιάς, και καθρεφτίζουν τη συνολική αξία του στόλου στις 10 κορυφαίες χώρες και περιλαμβάνουν όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Το άρθρο της Μαρίας Μπερτζελέτου δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Δεκεμβρίου 2021