vroutsi spyrop

Με σαρωτικές ανατροπές στο ασφαλιστικό, όπως είναι αύξηση στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, μειώσεις στις συντάξεις και περικοπές στα εφάπαξ, έρχεται το 2014, μιας και ξεκινάει η εφαρμογή αλλαγών που έχουν ψηφιστεί σε παλαιότερους νόμους. Επίσης, αρχίζει η καταβολή επιδόματος 200 ευρώ σε μακροχρόνια ανέργους ηλικίας 20-66 ετών, με την προϋπόθεση ότι δεν έχουν ετήσιο εισόδημα μεγαλύτερο από 10.000 ευρώ.

Πιο αναλυτικά, οι αλλαγές που φέρνει η καινούργια χρονιά είναι οι εξής:

*Οι γυναίκες ασφαλισμένες του ΙΚΑ, που συμπληρώνουν 12.000 μέρες ασφάλισης, θα λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη γήρατος μόλις γίνουν 60 χρόνων και έξι μηνών, από 60 χρόνων που ήταν το αντίστοιχο όριο το 2013.

*Το όριο ηλικίας σε ασφαλισμένους και ασφαλισμένες του ΙΚΑ, που έχουν συμπληρώσει 10.500 ημέρες ασφάλισης, από τις οποίες οι 7.500 είναι στα βαρέα και ανθυγιεινά ένσημα, αυξάνεται ως εξής: Για πλήρη σύνταξη γίνεται 61 χρόνων και έξι μηνών, από 60 χρόνων και εννέα μηνών που ήταν το 2013. Για μειωμένη σύνταξη γίνεται 59 χρόνων και έξι μηνών, από 58 χρόνων και εννέα μηνών που ήταν πέρυσι.

*Οι ένστολοι που συμπληρώνουν εντός του 2014 τα 24,5 χρόνια συντάξιμης προϋπηρεσίας αποκτούν δικαίωμα να βγουν στη σύνταξη μόλις φτάσουν τα 30,5 συντάξιμα έτη, δηλαδή ύστερα από μια εξαετία. Το όριο που ίσχυε το 2013 ήταν 29 έτη συντάξιμης προϋπηρεσίας, άρα υπάρχει αύξηση κατά ενάμισι έτος, το 2014.

*Ο συντελεστής αναπλήρωσης στις συντάξεις που χορηγούν το Δημόσιο και τα ευγενή ταμεία μειώνεται από 74% σε 73%, για το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισης από 1/1/2008 και μετά.

*Το ποσοστό αναπλήρωσης για τον συντάξιμο χρόνο 2013 και 2014 μειώνεται στο 2% και αφορά όσους βγουν φέτος στη σύνταξη από το Δημόσιο, τα ευγενή ταμεία και τον ΟΑΕΕ.

*Η βασική σύνταξη του ΟΓΑ μειώνεται κατά 4% και υποχωρεί στα 172 ευρώ για όσους συνταξιοδοτηθούν το 2014.

*Τα εφάπαξ μειώνονται σε ποσοστό έως 30%, λόγω εφαρμογής από 1/1/14 και μετά ενός νέου μαθηματικού τύπου υπολογισμού τους. Ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει περικοπή και σε όσους έχουν υποβάλει αίτηση χορήγησης εφάπαξ και βρίσκονται στην αναμονή.

*Οι επικουρικές συντάξεις από 1/6/14 και μετά επίσης αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 30%, λόγω εφαρμογής της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος για το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ). Πρόκειται για μνημονιακή δέσμευση, που δίνει το δικαίωμα στον εκάστοτε υπουργό Εργασίας να αποφασίσει μονομερώς να μειώσει τις επικουρικές συντάξεις, αν διαπιστώνεται με αναλογιστικές μελέτες ότι δημιουργούνται ελλείμματα στο Ταμείο.

Δέκα αλλαγές που επηρεάζουν χιλιάδες ασφαλισμένους, επέρχονται στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας το 2014.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή»:

1. Αυξάνονται κάποια όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για...
τις γυναίκες ασφαλισμένες του ΙΚΑ και τους άνδρες των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και των Σωμάτων Ασφάλειας.
2. Αυξάνονται τα έτη που μπορούν να αξιοποιηθούν για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος σε 7 το 2014, από 6 που ήταν το 2013.
3. Σταματάει η χορήγηση του ΕΚΑΣ για όσους είναι κάτω των 65 ετών.
4. Μειώνεται το ποσοστό αναπλήρωσης στο 2% για το συντάξιμο χρόνο του 2013 και του 2014.
5. Επίσης, μειώνεται στο 73% το ποσοστό αναπλήρωσης της σύνταξης των δημοσίων υπαλλήλων για το διάστημα από 1.1.2008 και μετά.
6. Τίθεται σε εφαρμογή ο νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του εφάπαξ, γεγονός που θα οδηγήσει σε μειώσεις έως και 30%.
7. Μειώνονται οι επικουρικές συντάξεις συγκεκριμένων Ταμείων, προκειμένου να μην απειλείται η βιωσιμότητά τους.
8. Μειώνονται στα επίπεδα του ΙΚΑ οι ασφαλιστικές εισφορές σε ΔΕΚΟ και τράπεζες, σύμφωνα με το νόμο του 2008.
9. Μεταφέρονται στον ΟΑΕΕ όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες δραστηριοποιούνται σε κοινότητες με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων και ασφαλίζονταν στον ΟΓΑ.
10. Οι ασφαλιστικές εισφορές στον ΟΑΕΕ σχεδιάζεται να εισπράττονται ανά μήνα, αντί για κάθε δίμηνο που ισχύει έως τώρα.

Τι αλλάζει στα όρια συνταξιοδότησης-Ρύθμιση χρεών για τους οφειλέτες του ΟΕΚ-Επεκτείνεται το πρόστιμο για την αδήλωτη εργασία

Σε δημόσια διαβούλευση δόθηκε σήμερα το ασφαλιστικό νομοσχέδιο, ενώ τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου αναμένεται να κατατεθεί στην Βουλή.

Το σχέδιο νόμου, με τίτλο «Αύξηση προσωρινής σύνταξης- Βελτίωση όρων συνταξιοδότησης αγροτών-Ρύθμιση τραπεζικών επιδοτούμενων δανείων πρώην ΟΕΚ-Αναβάθμιση και βελτίωση των μηχανισμών είσπραξης των ασφαλιστικών φορέων-Πρόστιμα για την ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία και Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας», ολοκληρώνει, όπως δήλωσε ο υπουργός Εργασίας κ. Γιάννης Βρούτσης, τον κύκλο «νοικοκυρέματος» στην οργάνωση του ασφαλιστικού, εξοπλίζει τα ταμεία με θεσμικά εργαλεία που βελτιώνουν δραστικά την εισπρακτική ικανότητα του συστήματος και διασφαλίζει ότι, εάν τηρηθούν αυτά, δεν πρόκειται να θιγεί απολύτως καμία σύνταξη.

«Το νομοσχέδιο ουσιαστικά, εξευρίσκει πόρους 500 εκατ. ευρώ και ολοκληρώνει τον κύκλο νοικοκυρέματος του Ασφαλιστικού, εξοπλίζοντας τα Ταμεία με θεσμικά εργαλεία που βελτιώνουν δραστικά την εισπρακτική ικανότητά τους», πρόσθεσε ο κ. Βρούτσης και κάλεσε παράλληλα τους πολίτες να συμμετάσχουν στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

Συγκεκριμένα προβλέπονται τα ακόλουθα:

  • Αναπροσαρμόζεται, από το 80% στο 95%, το ύψος της προσωρινής σύνταξης από φορείς κύριας ασφάλισης και σε καμία περίπτωση η προσωρινή σύνταξη δεν μπορεί να υπολείπεται από το 95%, του εκάστοτε προβλεπομένου κατώτατου ορίου σύνταξης. Σύμφωνα με το υπουργείο, πρόκειται για μέτρο που αμβλύνει την ταλαιπωρία αναμονής των συνταξιούχων, μέχρι να επιλυθεί οριστικά το ζήτημα της άμεσης απονομής συντάξεων μέσω του συστήματος «ΑΤΛΑΣ». (άρθρο 1)
  • Δικαίωμα σύνταξης γήρατος από τον ΟΓΑ αποκτούν και όσοι συμπληρώνουν 40 έτη ασφάλισης και το 62ο έτος της ηλικίας τους σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης. (άρθρο 2)
  • Παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών των δανειοληπτών του πρώην ΟΕΚ χωρίς να χάνουν την επιδότηση επιτοκίου. Παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας να καθορίζουν, με απόφασή τους, τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία, τον τρόπο και το χρόνο υπαγωγής δικαιούχων του πρώην Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, σε ρύθμιση των οφειλών τους που προκύπτουν από τα δάνεια που έλαβαν από Πιστωτικά Ιδρύματα, με επιδότηση επιτοκίου από τον πρώην ΟΕΚ. Με την απόφαση αυτή μπορεί να προβλεφθεί και η υποχρεωτική για τα πιστωτικά ιδρύματα επιμήκυνση των δανείων μέχρι, κατ΄ ανώτατο όριο, 10 έτη ως μονομερές δικαίωμα του δανειολήπτη. (άρθρο 3)
  • Θεσπίζεται υποχρέωση στους εργοδότες, από 1-12-2013, στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ) προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, να δηλώνουν και τις ασφαλιστικές εισφορές υπέρ ΕΤΕΑ, του ΤΑΠΙΤ και ΤΑΥΤΕΚΩ. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας ρυθμίζεται ο τρόπος είσπραξης και απόδοσης των ασφαλιστικών εισφορών στα ανωτέρω ταμεία. (άρθρο 4)
  • Επεκτείνεται το πρόστιμο για την αδήλωτη εργασία (10.550 ευρώ) για τον εργοδότη που δεν συμπεριέλαβε εργαζόμενο στη μηνιαίως υποβαλλόμενη Α.Π.Δ., ακόμη και εάν έχει δηλώσει αυτόν τον εργαζόμενο στο Πληροφοριακό Σύστημα «Εργάνη». (άρθρο 5)
  • Αυστηροποιείται το υφιστάμενο πλαίσιο του ελέγχου των δηλωθεισών και καταβληθεισών εισφορών προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με καθιέρωση μηνιαίων διασταυρώσεων ενώ προβλέπεται ταυτόχρονα και η άμεση επίδοση βεβαίωσης οφειλής όταν και εφόσον διαπιστωθούν αποκλίσεις. (άρθρο 6)
  • Όταν στην επικουρική σύνταξη συμμετέχει και αντίστοιχο Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης, από εκείνα που μετατράπηκαν σε ν.π.ι.δ. με το άρθρο 36 παρ.4 του ν.4052/2012, επέρχονται από 1-3-2013 οι εξής μεταβολές: -Ο χρόνος που διανύθηκε στην ασφάλιση των ανωτέρω Ταμείων, καθώς και στην επικουρική ασφάλιση Δημοσίου και των λοιπών αντίστοιχων φορέων του άρθρου 2 του ν.2084/92, συνυπολογίζεται για τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης (ισχύει και σήμερα). -Κάθε συμμετέχων φορέας καταβάλλει απευθείας στο συνταξιούχο το αναλογούν ποσό, με βάση το χρόνο που διανύθηκε στην ασφάλισή του. (άρθρο 7)
  • Καθορίζεται ενιαίο ποσοστό εισφορών και ενιαία βάση υπολογισμού τους για όλους τους ασφαλισμένους του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), ανεξαρτήτως αν έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση πριν ή μετά την 1/1/1993 (παλαιοί και νέοι ασφαλισμένοι). (άρθρο 8)
  • Επεκτείνεται η εφαρμογή του εργοσήμου σε μια ακόμη κατηγορία εργαζομένων και συγκεκριμένα στο απασχολούμενο προσωπικό αποκλειστικά και μόνο κατά τη διεξαγωγή παντός είδους αθλητικών αγώνων. (άρθρο 9)
  • Απαλλάσσονται από κρατήσεις για το δημόσιο και για τρίτους τα ποσά των εκπαιδευτικών επιδομάτων που καταβάλλονται σε ανέργους, μέσω δράσεων που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Επίσης, απαλλάσσονται από φόρο εισοδήματος, εφόσον το άθροισμα των λοιπών εισοδημάτων τους δεν υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ ετησίως. Τα ποσά των επιδομάτων αυτών, δεν εκχωρούνται και δεν κατάσχονται. (άρθρο 10)
  • Παρατείνεται, για τρία επιπλέον έτη, η διάθεση του προσωπικού των Τραπεζών, της Εθνικής Ασφαλιστικής, του ΗΣΑΠ και του ΗΛΠΑΠ, στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ-ΤΑΥΤΕΚΩ και ΕΤΕΑ, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, δηλαδή με κάλυψη της μισθοδοσίας και εργοδοτικών εισφορών από τους προερχόμενους φορείς. (άρθρο 11)
  • Στο νομοθετικό πλαίσιο (άρθρο 9 ν.4109/2013) που διέπει τα 12 νέα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας (Κ.Κ.Π. – ν.π.δ.δ.), στα οποία εντάχθηκαν ως αποκεντρωμένες υπηρεσίες (παραρτήματα) οι υφιστάμενες Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας (Μ.Κ.Φ.), παρατείνεται μέχρι 31-12-2013 (έληξε 30-9-2013) η δυνατότητα να πραγματοποιούν δαπάνες και να λειτουργούν με τους προϋπολογισμούς των Μ.Κ.Φ. που εγκρίθηκαν από τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. (άρθρο 12)
  • Εξαιρείται από τους περιορισμούς του ν.2472/1992, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
  • Θεσπίζεται υποχρέωση στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ν.π.δ.δ.) να παρέχει στην ΗΔΙΚΑ α.ε. κάθε ζητούμενο στοιχείο, σχετικά με τις καταβληθείσες εισφορές εκάστου ασφαλισμένου.
  • Προσδιορίζονται τα προσόντα του υπαλλήλου του Υπουργείου Οικονομικών που συμμετέχει στο 9μελές Δ.Σ. του Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (Ε.Τ.Α.Τ. – ν.π.δ.δ.).
  • Ασφαλισμένοι του κλάδου σύνταξης τέως ΤΑΠ-ΟΤΕ, που κρίνονται σωματικά ή διανοητικά ανίκανοι για εκτέλεση υπηρεσίας, αποκτούν δικαίωμα σύνταξης, αναδρομικά από 14-2-2012, στην περίπτωση λύσης της σύμβασης εργασίας με οποιονδήποτε τρόπο, εφόσον έχουν συμπληρώσει 10ετή πραγματική και ασφαλιστέα υπηρεσία.
  • Οι Πρόεδροι των μνημονευόμενων Ταμείων (ΤΠΑΕΝ – ΤΠΚΠΕΝ – ΤΕΑΠΙΕΝ) είναι πλήρους απασχόλησης και οι αποδοχές τους καθορίζονται με κ.υ.α. (άρθρο 13)
  • Θεσπίζεται έλεγχος στα καταβαλλόμενα προνοιακά επιδόματα, μέσω της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., και ανατίθεται στην ίδια εταιρεία η υποχρέωση να αποδίδει τον ΑΜΚΑ με την υποβολή της αίτησης για χορήγηση πιστοποιητικού γέννησης. Τέλος, ορίζεται η έναρξη ισχύος των ανωτέρω ρυθμίσεων. (άρθρα 14-16)

newsbomb

Σύντομα ανακοινώνονται (αν δεν έχουν ήδη) τα νέα μέτρα για το ασφαλιστικό μας σύστημα. Και ενώ πολλοί διαμαρτύρονται (ενδεχομένως δίκαια) για τα νέα μέτρα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, καθώς οι εισφορές που καταβάλλουν κάθε άλλο παρά ανταποδοτικές είναι, είναι, θεωρώ, σημαντικό το να ξέρει κανείς πρώτα τι είναι αυτό για το οποίο μιλάει.

Τα ασφαλιστικά συστήματα εφαρμόζονται χρόνια τώρα, ενώ έχουν κυριαρχήσει δύο παραλλαγές. Η πρώτη είναι η InvestmentPay, κατά την οποία το ασφαλιστικό ίδρυμα, ανεξάρτητα από το όνομά του, παίρνει τα χρήματα του ασφαλιζομένου και τα επενδύει, ενώ από τα έσοδα των επενδύσεών του πληρώνει συντάξεις και το κόστος της περίθαλψης των ασφαλιζομένων.

Είναι ένα καλό σύστημα, το οποίο έχει 2 μόνο αρνητικά. Απαιτεί μια πολύ ικανή διοίκηση και διαχείριση επενδεδυμένων κεφαλαίων και αν η διοίκηση ή η διαχείριση δεν είναι ικανές για τον όποιο λόγο καταρρέει σα χάρτινος πύργος, ενώ είναι πολύ ευαίσθητο σε περιόδους χρηματοοικονομικής κρίσης, όπου οι επενδύσεις δεν αποδίδουν όσα θα έπρεπε κανονικά.

Το δεύτερο σύστημα, το οποίο εφαρμόζεται στη Ελλάδα, είναι το Payasyougo, το οποίο πρακτικά παίρνει τα χρήματα από αυτούς που δουλεύουν και τα δίνει σε συντάξεις και κόστος περίθαλψης. Το καλό του συστήματος είναι ότι δε χρειάζεται κάποια εξειδικευμένη διαχείριση, παρά μόνο την ικανότητα να διαχειρίζεσαι βασική μπακαλική, τόσα παίρνω, τόσα δίνω, αλλά το κακό είναι ότι βασίζεται σε κάτι που παλιά ήταν αυτονόητο, ενώ τώρα όχι. Το ότι οι εργαζόμενοι θα είναι περισσότεροι από τους συνταξιούχους. Το οποίο παλαιότερα ήταν κάτι λογικό αλλά σήμερα με την υπογεννητικότητα και κάτι συντάξεις από τα 45 για μερικούς (πολιτικούς ας πούμε) και μάλιστα ιδιαίτερα παχυλές, δεν είναι πλέον τόσο σίγουρο.

Στην Ελλάδα, λοιπόν, οι εργαζόμενοι στηρίζουν και πληρώνουν τους συνταξιούχους και όλες τις δαπάνες περίθαλψης. Είναι προφανές ότι με 30% ανεργία σχεδόν, αυτό το σύστημα σίγουρα θα είχε πρόβλημα, ακόμα και αν δεν «χάνονταν» τα αποθεματικά των ταμείων στο χρηματιστήριο και άλλες προσφιλείς δραστηριότητες. Αυτό που προσπαθεί να κάνει η κυβέρνηση με τα μέτρα για τα όρια συνταξιοδότησης είναι να αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων, μειώνοντας ταυτόχρονα και αυτούς που βγαίνουν στη σύνταξη. Το μέτρο, όσο απεχθές και αν είναι, είναι οπωσδήποτε αποτελεσματικό, αλλά κατά την άποψή μου το μόνο που θα κάνει είναι απλά να δώσει μια μικρή παράταση ζωής στα ταμεία. Εκτός και αν ψηφιστεί νόμος όποιος παίρνει σύνταξη και είναι πάνω από τα 70 να εκτελείται άμεσα....

Σε αυτό το κομμάτι θα έπρεπε να προτείνω λύσεις. Δυστυχώς και χωρίς να θέλω να δείξω τα πράγματα πιο μαύρα από ότι είναι, αυτό δεν είναι εύκολο. Είναι πολύ αργά για να μετακινηθούμε στον πρώτο τρόπο λειτουργίας των ταμείων για δύο λόγους.

Πρώτον, τα ταμεία έχουν τόσο μεγάλες ανάγκες που θα έπρεπε να έχουν ένα σημαντικό αριθμό επενδύσεων ήδη για να μπορούν να διατηρήσουν σε λειτουργία όλες τις υποδομές τους.

Δεύτερον, ακόμα και αν υποθέσουμε ότι το κράτος μπορεί να αναλάβει όλα τα έξοδα των ταμείων για ένα διάστημα, ώστε να επενδύσουν ότι έχουν για να φτάσουμε στον πρώτο τρόπο λειτουργίας, τα ταμεία δεν έχουν να επενδύσουν παρά τις εισφορές που λαμβάνουν, αφού τόσο καιρό δεν έχουν αποθεματικά και είναι μόνιμα στο κόκκινο.

Πριν κρίνω τα μέτρα και δούμε τι μπορεί να γίνει στο μέλλον, να πούμε και το δίκαιο. Υπάρχουν κάποια ταμεία που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Είτε λόγω καλής διαχείρισης, είτε γιατί αντιπροσωπεύουν κλάδους που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα ανεργίας, κάποια ταμεία είναι ακόμα όρθια. Ωστόσο με τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις ταμείων, ακόμα και αυτά τα ταμεία θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα γιατί θα κληθούν να στηρίξουν αυτά που δεν μπορούν να στηριχθούν μόνα τους.

Κλείνοντας ας δούμε σε 3 βασικές κατηγορίες τα μέτρα που πήρε ή θα πάρει η κυβέρνηση για να μπορούμε να τα κρίνουμε όσο το δυνατόν καλύτερα:

·         Αύξηση ορίων συνταξιοδότησης: Όσο δυσάρεστο και αν είναι, είναι μέτρο απαραίτητο. Ο Mathews, γνωστός οικονομολόγος – ερευνητής, είπε ότι για να λειτουργεί το PayasyouGoσύστημα πρέπει οι εργαζόμενοι να είναι περίπου 3 φορές περισσότεροι από τους συνταξιούχους. Μια ματιά στα δημογραφικά της χώρας μας νομίζω ότι αρκεί για να δούμε τι πρόβλημα υπάρχει εδώ. Πρέπει να αυξηθούν οι εργαζόμενοι και να μειωθούν οι (εν δυνάμει) συνταξιούχοι και ο μόνος τρόπος (πέραν της....εκτέλεσης που ανέφερα χαριτολογώντας προφανώς παραπάνω) είναι αυτός.

·         Συγχώνευση ταμείων: Αν και είμαι κάθετα αντίθετος στο να καταστρέφουμε κάτι που είναι καλό για να ζήσει ελάχιστα παραπάνω κάτι άρρωστο, εδώ μπορώ να καταλάβω το λόγο για τον οποίον έγινε. Αυτό το μέτρο δίνει ενέσεις ζωής σε κάποια ταμεία, έστω σε βάρος κάποιων άλλων, δίνοντάς τους χρόνο ζωής. Βέβαια ο χρόνος αυτός καλό θα ήταν να δίνεται για να βρεθεί κάποια λύση και όχι για να αλλιεύονται ψήφοι. Αυτό θα το δείξει το μέλλον.

·         Μείωση συντάξεων: Αν και υπάρχουν πολλά να ειπωθούν εδώ, αρχικά αν και προφανές, πρέπει να αναφέρω ότι η οριζόντια μείωση (μείωση σε όλους για ένα ποσό) είναι απόλυτα άδικη, ανόητη και αναποτελεσματική. Η κάθετη μείωση, πέραν του ότι είναι περισσότερο δίκαιη, θα είναι περισσότερο λειτουργική, αν και κοινωνικά θα μας επηρεάσει πολύ περισσότερο. Γιατί κάποιοι που είχαν ακόμα σημαντική αγοραστική δύναμη θα χάσουν πολύ περισσότερο από αυτούς που έτσι και αλλιώς δεν είχαν. Ωστόσο δυστυχώς είναι απαραίτητη μια μείωση των συντάξεων για λόγους τραγικά απλούς. Δε μπορούν δύο εργαζόμενοι των 600 € να συντηρούν ένα συνταξιούχο των 1.000€ μαζί με το γιατρό που τους προσέχει και τους τρεις.

Κλείνοντας θα απαντήσω σε μια ερώτηση που μου γίνεται συχνά. Δεν υπάρχει κάποιο σύστημα που να δουλεύει και να είναι δίκαιο ταυτόχρονα;

Δύσκολη απάντηση, αλλά μπορώ να σας πω για ένα σύστημα Σκανδιναβικής χώρας (το ποια είναι δεν έχει σημασία) η οποία λειτουργεί ως εξής: Όλοι οι εργαζόμενοι πληρώνουν ακριβώς το ίδιο ποσό στο Ταμείο – Κράτος. Το Ταμείο – Κράτος αφού συνταξιοδοτηθούν τους εγγυάται μια συγκεκριμένη σύνταξη, ανάλογα με τα χρόνια που πληρώνουν (κάποιος που πληρώνει για 10 χρόνια θα παρει άλλο ποσό από κάποιον που πληρώνει 30). Δεν είναι ανάγκη να είσαι εργαζόμενος, μπορείς να ασφαλιστείς στο Ταμείο – Κράτος και να πληρώνεις το ποσό αυτό. Από το σημείο αυτό και μετά, αν θέλεις και μπορείς να ασφαλιστείς ιδιωτικά και να πάρεις επιπλέον ότι συμφωνήσεις με τον ιδιωτικό φορέα. Αλλά κόστη περίθαλψης και ότι άλλο, επιβαρύνουν εσένα και μόνο εσένα, πέραν από μια βασική κρατική περίθαλψη.

Αυτό είναι ένα σύστημα οργανωμένο που λειτουργεί χωρίς προβλήματα για χρόνια. Αυτό που πρέπει να αναλογιστούμε είναι αφενός αν θα λειτουργήσει εδώ και αφετέρου αν μας ταιριάζει σαν λαό, ιδιοσυγκρασία αλλά και συνήθειες.

Γραφει ο Νάσος Μάμαλης,

Οικονομολόγος, με εξειδίκευση στις μεταφορές και την βιομηχανία, Απόφοιτος Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πειραιά, Master στη ναυτιλία σε εξέλιξη, τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά Quality Manager σε εταιρεία καινοτόμων τεχνολογικών εφαρμογών, κάτοικος Ελληνικού, ιδρυτικό στέλεχος της δημοτικής παράταξης "ΕΝΩΜΕΝΗ ΠΟΛΗ" Ελληνικού-Αργυρούπολης

 

Εκ βάθρων αλλαγή του τρόπου χρηματοδότησης του συνταξιοδοτικού συστήματος απαιτείται πριν από την κατάρρευση του το 2016, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ σχετικά με την κοινωνική ασφάλιση και τις επιπτώσεις της γήρανσης του πληθυσμού στο ασφαλιστικό σύστημα της Ελλάδας 2013-2050.

Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο στη μελέτη του διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, πως η δημογραφική μεταβολή του πληθυσμού λόγω της αύξησης του προσδόκιμου ζωής και της ταυτόχρονης μείωσης των γεννήσεων (γήρανση του πληθυσμού) συμβάλλει σήμερα στην αύξηση των συνταξιοδοτικών δαπανών κατά 15%.

Ακόμη, καταλήγει στη διαπίστωση πως η παρατεταμένη και βαθιά ύφεση και η ανεργία μετατόπισαν το οριακό έτος για τα αποθεματικά των Ταμείων 10 χρόνια νωρίτερα, δηλαδή στο 2015. Όπως επισημαίνει, αν οι περικοπές των συντάξεων και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης δεν συνοδεύονταν από τις συνθήκες και εκρηκτικής αύξησης της ανεργίας, το οριακό έτος στην εξέλιξη των αποθεματικών θα ήταν περίπου το 2025.

Το Ινστιτούτο παρατηρεί, ειδικότερα, πως η ανεργία αυξήθηκε κατά περίπου 200% σε σχέση με τα επίπεδα του 2009 (τριπλάσια σε σχέση με το 2009) και επισημαίνει πως το ανησυχητικό φαινόμενο είναι ότι εκτός από τις εκτιμήσεις του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ και διεθνείς οργανισμοί (ILO, IMF κτλ) προβλέπουν ότι η ανεργία αυτή θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα (άνω του 15%) τουλάχιστον μέχρι το 2020, φαινόμενο το οποίο θα επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης της χώρας.

Επίσης, βραδυφλεγής «βόμβα» στα θεμέλια του ασφαλιστικού είναι η γήρανση του πληθυσμού, με τις δαπάνες για συντάξεις από 230 εκατομμύρια ευρώ το 1980, να έχουν εκτιναχθεί στα 24 δισ.

Υπολογίζεται ότι το 2060 οι άνω των 65 στην χώρα μας, θα είναι διπλάσιοι σε σχέση με το 2010, όταν ο συνολικός πληθυσμός θα παραμένει σταθερός (περίπου στα 11 εκατομμύρια).

Σύμφωνα με το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, οι δυσμενείς εξελίξεις στην βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος στην Ελλάδα αναδεικνύουν την αναγκαιότητα νέου πλαισίου χρηματοδότησης του συνταξιοδοτικού συστήματος με την ανεύρεση νέων πόρων εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού (αύξηση αντικειμενικών αξιών δημόσιας περιουσίας, τυχερά παιχνίδια, κερδοφορία τραπεζών και δημόσιων επιχειρήσεων, κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα, καζίνο, κλπ. ΙΝΕ-ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ, 2010) με στόχο τη μακροχρόνια οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνική αποτελεσματικότητα του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης.

Σημειώνεται ότι η κρατική χρηματοδότηση από 33 δισ. ευρώ το 2009 μειώθηκε στα 22,5 δισ, ενώ η μέση σύνταξη γήρατος περιορίστηκε κατά 31,5%, από τα 1.350 στα 927 ευρώ μικτά. 

real