spigel lotaRIA

Με αρνητικό τρόπο προσεγγίζει το έγκυρο γερμανικό περιοδικό «Spiegel» την έναρξη των κληρώσεων χρηματικών ποσών από το υπουργείο Οικονομικών με βάση τις συναλλαγές των φορολογούμενων με πλαστικό χρήμα, τη γνωστή σε όλους λοταρία με έπαθλο, τονίζοντας πως «θα ευνοήσει του πλούσιους Έλληνες».

Όπως αναφέρει: «Με λοταρία θέλει να επιβραβεύσει η Ελλάδα αυτούς που πληρώνουν με κάρτα. Εδώ και καιρό η ελληνική κυβέρνηση ψάχνει τρόπους για να πατάξει τη διαδεδομένη φοροδιαφυγή.

To Spiegel κάνει αναφορά στο σχέδιο του Γιάνη Βαρουφάκη για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με τους πολίτες σε ρόλο κυνηγού και καταλήγει στο ότι «η πρόταση της λοταρίας είναι σίγουρα πιο κατάλληλη».

Παράλληλα, ασκεί κριτική, λέγοντας ότι μάλλον αυτό το σχέδιο ευνοεί τους έχοντες και τονίζοντας: «Το σχέδιο αυτό όμως ενδέχεται να ευνοήσει τους ούτως ή άλλως προνομιούχους πλούσιους της Ελλάδας.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα ο αριθμός των λαχείων θα εξαρτάται από το ποσό που θα έχει δαπανηθεί. Επομένως πολίτες με μεγάλο βαλάντιο θα έχουν σαφώς μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσουν απ' ό,τι απλοί καταναλωτές.

Σημειώνεται πάντως ότι η απάτη με τον ΦΠΑ παρατηρείται ιδιαίτερα σε μικρά ποσά σε καταστήματα και εστιατόρια».

kartees

Από το Σεπτέμβριο με  αρχή  την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ και τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος.

Μέσα στο Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η πληρωμή φόρων με πλαστικό χρήμα μέσω του Taxisnet, με την αρχή να γίνεται με την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ και τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος.

Οι φορολογούμενοι δεν θα χρειάζεται να μπαίνουν στον τραπεζικό τους λογαριασμό μέσω του e-banking κάθε τράπεζας για να εξοφλούν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, αλλά θα μπορούν μέσω της ιστοσελίδας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (www.aade.gr) να αναγράφουν τον αριθμό της πιστωτικής ή της χρεωστικής κάρτας και αυτόματα να γίνεται η πληρωμή του φόρου.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας της σχετικής εφαρμογής στο TAXISnet.

Πώς θα λειτουργεί

Οι φορολογούμενοι θα εισέρχονται στον προσωπικό τους λογαριασμό με τους κωδικούς πρόσβασης που διαθέτουν στο Taxisnet και στη συνέχεια θα επιλέγουν «Στοιχεία οφειλών».

Το σύστημα τους οδηγεί στις βεβαιωμένες οφειλές και την «Ταυτότητα Οφειλής» όπου θα βλέπουν το ποσό της κάθε δόσης που θα πρέπει να καταβάλλουν. Εκεί θα υπάρχει ειδική ένδειξη για την απευθείας πληρωμή της οφειλής.

Αυτό που θα χρειαστεί να κάνουν θα είναι να πληκτρολογήσουν τον αριθμό της κάρτας τους (χρεωστική ή πιστωτική) και ότι άλλο στοιχείο τους ζητηθεί και αυτόματα θα γίνεται η πληρωμή του φόρου.

Ωστόσο οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να «σπάνε» την οφειλή τους σε μηνιαίες δόσεις, όπως έχουν τη δυνατότητα να κάνουν σήμερα με τη χρήση των πιστωτικών τους καρτών και τα προγράμματα άτοκων δόσεων που παρέχονται από τις τράπεζες.

Βέβαια οι φορολογούμενοι, θα μπορούν εύκολα, γρήγορα και κυρίως χωρίς τον κίνδυνο λαθών κατά την πληκτρολόγηση της Ταυτότητας Οφειλής να εξοφλούν την τρέχουσα δόση ή εφάπαξ την όποια φορολογική τους οφειλή, χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση.

eforiakoi grafeio

«Πάγωμα» από 70 μέρες ή έως και για πάνω από 6 μήνες, αλλά ακόμα και ακύρωση μέτρων είσπραξης και πλειστηριασμών σε βάρος οφειλετών που θα ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό προβλέπουν οδηγίες που εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σχετικά με τη συμμετοχή του Δημοσίου ως πιστωτή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών του ν. 4469/2017, ενόψει της ενάρξεώς της από την Πέμπτη 3 Αυγούστου.

Η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ περιγράφει περιπτώσεις όπου κάποιος οφειλέτης χρωστά όχι μόνο στο δημόσιο αλλά και σε τρίτους (τράπεζες, προμηθευτές, εργαζομένους κλπ), οι οποίοι διαπραγματεύονται συναποφασίζουν για την τύχη των χρεών του οφειλέτη.

Ωστόσο προβλέπεται και δυνατότητα λήψης μέτρων, σε περίπτωση που ο οφειλέτης κρίνεται «ύποπτος» για δόλια προσπάθεια μεταφοράς περιουσιακών στοιχείων του σε τρίτους κλπ.

Σε κάθε περίπτωση, η ρύθμιση χάνεται, αν δεν πληρωθούν τρεις δόσεις ή παραλείψει να υποβάλει τρεις δηλώσεις ΦΠΑ.

36 δόσεις για χρέη έως 3.000 ευρώ

Εφόσον το συνολικό ύψος της βασικής βεβαιωμένης έως τις 31.12.2016 οφειλής προς το Δημόσιο είναι έως 3.000 ευρώ (στο οποίο δεν προσμετρώνται τυχόν οφειλές που έχουν ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση σύμφωνα με τους ν. 4152/2013, 4174/2013,4305/2014 και 4321/2015 των οποίων οι όροι τηρούνται), προβλέπεται ότι:

i) η αποπληρωμή τους (και των προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής) γίνεται τμηματικά σε τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις κατ' ανώτατο όριο,
ii) ελάχιστη μηνιαία δόση ορίζεται πενήντα (50) ευρώ,
iii) δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού.
  
Έως 120 δόσεις για οφειλές έως 20.000 ευρώ

Για βασικές οφειλές άνω των τριών χιλιάδων (3.000) και έως είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ:
i) η αποπληρωμή αυτών και των επ' αυτών προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής γίνεται τμηματικά σε εκατόν είκοσι (120) μηνιαίες δόσεις κατ' ανώτατο όριο,
ii)  ελάχιστη μηνιαία δόση πενήντα (50) ευρώ,
iii) δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής βασικής οφειλής.

Διαγράφονται χρέη

Αν στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο, αυτή γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο το πότε δημιουργήθηκαν και βεβαιώθηκαν, και όχι με βάση το χρόνο λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής αυτής, είτε η καταβολή γίνεται εφάπαξ είτε σε δόσεις.

Η διαγραφή των οφειλών του προηγούμενου εδαφίου τελεί υπό τον όρο της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών προς κάθε πιστωτή και της μη απώλειας, ακύρωσης ή ανατροπής της σύμβασης αναδιάρθρωσης.
  
Πώς κρίνεται τι μπορεί να δίνει ο οφειλέτης

Ως έσοδα για την ικανότητα αποπληρωμής, προκειμένου για φυσικά πρόσωπα, λαμβάνονται υπόψη μόνο πραγματικά εισοδήματα φορολογητέα ή μη, όπως κέρδη από άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, της πιο κερδοφόρας χρήσης της τελευταίας τριετίας πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη, μισθοί, ενοίκια, τόκοι και άλλα.

Δεν λαμβάνονται δηλαδή τα τεκμαρτά εισοδήματα, όπως εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση ακινήτων, τεκμήρια διαβίωσης και άλλα.
  
Πώς καθορίζονται οι δόσεις

Στις περιπτώσεις συμμετοχής του Δημοσίου, ως πιστωτή, στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών κατά τις διατάξεις του ν. 4469/2017, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου υπερψηφίζει ορισμένη πρόταση οφειλέτη ή αντιπρόταση πιστωτή για αναδιάρθρωση οφειλών που τίθεται σε ψηφοφορία.

Η σύμβαση αναδιάρθρωσης του χρέους θα μπορεί να προβλέπει:

α) αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο σε μέχρι και 120 δόσεις το πολύ,
β) αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο ανά ένα μήνα (όχι ανά δίμηνο ή εξάμηνο κλπ)
γ) καταβολή μηνιαίας δόσης 50 ευρώ κατ’ελάχιστον.

Για χρέη 0,1-20.000 ευρώ, το Δημόσιο δεν μπαίνει στην διαδικασία διαπραγμάτευσης, ούτε υποβάλλει πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών. Θεωρείται ότι η ψήφος του για τις οφειλές είναι θετικές υπέρ της πρότασης που έχει τεθεί από άλλους πιστωτές.

Δεν επιτρέπονται:

- παροχή περιόδου χάριτος για την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο και
- ικανοποίηση απαιτήσεων του δημοσίου με άλλα ανταλλάγματα (πχ σπίτια), αντί για χρήματα.

Αν ο οφειλέτης έχει ήδη ρύθμιση χρεών στην εφορία, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου αποδέχεται τροποποίηση της ρύθμισης, εφόσον αυτή περιορίζεται μόνο στην επαύξηση του αριθμού των δόσεων της υφιστάμενης ρύθμισης, έως το μέγιστο όριο των 120 δόσεων.
  
«Στα κρύα του λουτρού»

Επισημαίνεται όμως ότι αν και η δικαστική επικύρωση δεν είναι προϋπόθεση για την έναρξη ισχύος της σύμβασης έναντι του Δημοσίου, η μη επικύρωσή της, σε περίπτωση που κατατεθεί αίτηση επικύρωσης, οδηγεί στην ανατροπή της σύμβασης. Δηλαδή, σε περίπτωση που κατατεθεί αίτηση για τη δικαστική επικύρωση της υπογραφείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης και η αίτηση αυτή απορριφθεί από το δικαστήριο τελεσίδικα, η υπογραφείσα σύμβαση παύει να ισχύει έναντι όλων των συμβαλλόμενων πιστωτών, επομένως και του Δημοσίου, και επέρχεται η ανατροπή αυτής, όπως και σε περίπτωση δικαστικής ακύρωσης.

Ωστόσο σε περίπτωση που το Δημόσιο δεν συμμετείχε στη διαδικασία διαπραγμάτευσης ή καταψήφισε την πρόταση αναδιάρθρωσης που εγκρίθηκε από την πλειοψηφία των συμμετεχόντων πιστωτών, η υπογραφείσα σύμβαση καθίσταται δεσμευτική για το Δημόσιο από τη δικαστική επικύρωσή της, δηλαδή την έκδοση της απόφασης επικύρωσης.

Επισημαίνεται ότι η ισχύς της σύμβασης αναδιάρθρωσης καταλαμβάνει μόνο τον οφειλέτη (επιχείρηση) που υπέβαλε την αίτηση και τυχόν αλληλεγγύως ευθυνόμενα με αυτόν πρόσωπα (συνοφειλέτες) που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη.

Δεν ευνοεί όμως τυχόν άλλους συνοφειλέτες που δεν συνέπραξαν στην αίτηση! Διευκρινίζεται όμως πως η ανωτέρω προϋπόθεση (συνυπογραφή της αίτησης από συνοφειλέτες) δεν ισχύει για τυχόν πρόσωπα που έχουν παράσχει εγγύηση για ορισμένη οφειλή της επιχείρησης προς το Δημόσιο που ρυθμίζεται με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης (εγγυητές), τα οποία καταλαμβάνονται από τη σύμβαση σε κάθε περίπτωση.

Αναστέλλονται τα μέτρα είσπραξης

Η εγκύκλιος Πιτσιλή προβλέπει αναστολή μέτρων είσπραξης σε βάρος οφειλετών, στις εξής περιπτώσεις:

1. Λόγω υποβολής αίτησης στον εξωδικαστικό:

Από την ημερομηνία που ο συντονιστής της διαδικασίας (που ορίζεται από το Κράτος) ενημερώσει την αρμόδια εφορία ή τελωνείο ότι ο οφειλέτης έχει καταθέσει αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση, αναστέλλονται αυτοδικαίως όλα τα μέτρα είσπραξης, εκκρεμή ή μη, ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης, κατά του αιτούντα οφειλέτη και μόνο για τις οφειλές που υπάγονται σε εξωδικαστική ρύθμιση. Απαγορεύεται επίσης και η λήψη οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού μέτρου.

Η αναστολή ισχύει κατ' αρχήν για χρονικό διάστημα έως εβδομήντα ( 70) ημερών και δύναται να παραταθεί για χρονικό διάστημα έως τεσσάρων (4) επιπλέον μηνών, κατόπιν έκδοσης σχετικής δικαστικής απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου της έδρας του οφειλέτη και κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου. Πρόωρη παύση της αναστολής επέρχεται :

α. αυτοδικαίως, εφόσον η διαδικασία περαιωθεί ως άκαρπη είτε λόγω έλλειψης απαρτίας, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο
β. αυτοδικαίως, εφόσον ληφθεί σχετική απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών και
γ. κατόπιν έκδοσης δικαστικής του Μονομελούς Πρωτοδικείου της περιφέρειας εντός της οποίας έχει έδρα ο οφειλέτης, μετά από αίτηση οποιουδήποτε πιστωτή (και ως εκ τούτου και της Φορολογικής Διοίκησης), εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις της παραγράφου 4 του ιδίου άρθρου ( σχετ. παρ. 4 του άρθρου 13).

Η αναστολή μέτρων καταλαμβάνει τόσο τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης όσο και τα ασφαλιστικά μέτρα. Ως εκ τούτου, δεν επιτρέπεται επί των οφειλών αυτών η εγγραφή υποθήκης προς διασφάλισή τους.

Ωστόσο, κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται η λήψη ασφαλιστικού μέτρου, αν με αυτό επιδιώκεται η αποτροπή της απομάκρυνσης ή αφαίρεσης ή μετακίνησης κινητών πραγμάτων της επιχείρησης ή εν γένει εξοπλισμού, η οποία δεν έχει συμφωνηθεί και ενέχει κίνδυνο απαξίωσης της επιχείρησης του οφειλέτη.

Επίσης, πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης που διενεργούνται μετά την κοινοποίηση, του αντιγράφου της αίτησης υπαγωγής, είναι άκυρες και ως εκ τούτου η Φορολογική Διοίκηση οφείλει να τις ανακαλεί.

Και στην περίπτωση που κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό εκκρεμεί εναντίον του οφειλέτη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης, αυτή αναστέλλεται με την κοινοποίηση εκ μέρους του οφειλέτη της -πιστοποιημένης από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους- βεβαίωσης του συντονιστή για την πληρότητα του φακέλου στην αρμόδια ΔΟΥ ή Τελωνείο. Η βεβαίωση όμως πρέπει σε κάθε περίπτωση να έπεται χρονικά της πρόσκλησης του συντονιστή προς τους πιστωτές για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία.

2. Λόγω υποβολής αίτησης δικαστικής επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών:

Από την κατάθεση της αίτησης για την επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών στο αρμόδιο δικαστήριο, αναστέλλονται αυτοδίκαια τα μέτρα, εκκρεμή ή μη, ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης, κατά του αιτούντα οφειλέτη και μόνο για τις οφειλές που ρυθμίζονται από τη σύμβαση, καθώς και η λήψη ασφαλιστικών μέτρων. Ειδικά για την περίπτωση που κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης για τη δικαστική επικύρωση της σύμβασης, εκκρεμεί εναντίον του οφειλέτη διαδικασία αναγκαστικής ή διοικητικής εκτέλεσης, αυτή αναστέλλεται με την κοινοποίηση εκ μέρους του οφειλέτη της αίτησης για την επικύρωση της σύμβασης στην αρμόδια για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης.

Η αναστολή ισχύει έως την έκδοση της δικαστικής απόφασης σχετικά με την επικύρωση ή μη της συμφωνίας. Επισημαίνεται πάντως ότι η συζήτηση της αίτησης για την επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών προσδιορίζεται εντός δύο (2) μηνών από την κατάθεση, ενώ η απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου δημοσιεύεται εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία της συζήτησης.

Η αναστολή μέτρων καταλαμβάνει τόσο τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης όσο και τα ασφαλιστικά μέτρα. Ως εκ τούτου, δεν επιτρέπεται επί των οφειλών αυτών η εγγραφή υποθήκης προς διασφάλισή τους.

Κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται: (α) η εγγραφή προσημείωσης υποθήκης ή άλλο ασφαλιστικό μέτρο που έχει συμφωνηθεί με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών και (β) η λήψη ασφαλιστικού μέτρου, αν με αυτό επιδιώκεται η αποτροπή της απομάκρυνσης ή αφαίρεσης ή μετακίνησης κινητών πραγμάτων της επιχείρησης ή εν γένει εξοπλισμού, η οποία δεν έχει συμφωνηθεί και ενέχει κίνδυνο απαξίωσης της επιχείρησης του οφειλέτη.
  
Για την εφαρμογή των ανωτέρω, ο αιτών οφειλέτης ειδοποιεί τους εμπλεκόμενους πιστωτές (και ως εκ τούτου και την αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης, εφόσον συντρέχει περίπτωση) εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την κατάθεση της αίτησης επικύρωσης για την κατάθεση αυτής και την ημερομηνία συζήτησής της. Εξάλλου, σε περίπτωση οφειλών προς το Δημόσιο, διατάσσεται υποχρεωτικά η κλήτευση της Φορολογικής Διοίκησης.
  
Οφέλη και συνέπειες

Ευεργετήματα υπέρ του οφειλέτη

i)    Καταβολή σε έως 120 μηνιαίες δόσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σύμβαση αναδιάρθρωσης
ii)    Δεν υπολογίζονται πρόστιμα  και προσαυξήσεις ή τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής από την έναρξη ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης και κατά τη διάρκεια ισχύος αυτής
iii)    Χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας

Επισημαίνεται ότι :
α) οφειλές που έχουν ρυθμιστεί στο πλαίσιο της σύμβασης αναδιάρθρωσης θεωρούνται ως νόμιμα τακτοποιημένες με ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
β) σε περίπτωση που ζητείται αποδεικτικό ενημερότητας από τον οφειλέτη ή από τους συνοφειλέτες που δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή οφειλές, όπως αυτές προσδιορίζονται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης.

iv. Αναστολή διοικητικής εκτέλεσης λόγω σύμβασης δεσμευτικής για το Δημόσιο

Από την ημερομηνία υπογραφής από το Δημόσιο της εγκριθείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την κοινοποίηση στο Δημόσιο της δικαστικής απόφασης με την οποία επικυρώθηκε σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, και μόνο για τις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές, αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Επισημαίνεται ότι η αναστολή αυτή δεν ισχύει για τις ληξιπρόθεσμες δόσεις της σύμβασης.

v) Αναστολή ποινικής δίωξης

Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για το αδίκημα του άρθρου 25 του ν.1882/1990 (Α'43) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεσή της διακόπτεται.

Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης, αναστέλλεται και η παραγραφή του αδικήματος.

Δικαίωμα του Δημοσίου για συμψηφισμό

Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά την έναρξη ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του - εν στενή εννοία - Δημοσίου. Τυχόν υπόλοιπο ποσό επιστρέφεται στον οφειλέτη, μετά από έλεγχο.
  
Πότε χάνεται η ρύθμιση

Αυτοδίκαιη ανατροπή  της σύμβασης επέρχεται, με συνέπεια την υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, εάν ο οφειλέτης:

α) δεν καταβάλει δόσεις της σύμβασης αναδιάρθρωσης ή καταβάλει μερικώς δόσεις προς τη Φορολογική Διοίκηση, όπως αυτές προσδιορίζονται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, έως τη συμπλήρωση του ποσού που αντιστοιχεί σε τρεις (3) δόσεις,

β) δεν υποβάλλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και Φ.Π.Α., εφόσον υπέχει σχετική υποχρέωση, καθ' όλη τη διάρκεια της σύμβασης, το αργότερο εντός τριών (3) μηνών από την πάροδο της προθεσμίας υποβολής τους ή εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, εφόσον η προθεσμία υποβολής έχει παρέλθει πριν την έναρξη ισχύος της σύμβασης,

γ) παραλείψει να εξοφλήσει ή να τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής, τις οφειλές του προς το Δημόσιο ή υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2016 εντός ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την ημερομηνία επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, προκειμένου για οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την έναρξη ισχύος ή την επικύρωση της σύμβασης, εντός εξήντα (60) ημερών από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.

Επισημαίνεται ότι το Δημόσιο υποχρεούται να γνωστοποιήσει αμελλητί την επέλευση της αυτοδίκαιης ανατροπής της σύμβασης σε όλους τους πιστωτές.

Η σύμβαση αναδιάρθρωσης μπορεί να ακυρωθεί ως προς όλους τους πιστωτές, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, με δικαστική απόφαση κατόπιν αίτησης τρίτου πιστωτή...

protothema

eforiakoi grafeio

Από τις 4 Αυγούστου τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ιδιωτικών χρεών.

Οι φορολογούμενοι θα μπορούν να μπαίνουν στην πλατφόρμα με τους κωδικούς που έχουν στο taxisnet, να ενημερώνονται για τις οφειλές τους και να υπολογίζουν σε ποιες ρυθμίσεις μπορούν να προχωρήσουν.

Κάθε υπερχρεωμένος επιχειρηματίας θα μπορεί μέσα σε 86 μέρες να ρυθμίσει συνολικά τα χρέη του σε τράπεζες, εφορία ή ταμεία, αρκεί να ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ.

Το πιο σημαντικό είναι ότι από την ημέρα που θα ειδοποιηθούν οι πιστωτές και για διάστημα 70 ημερών αναστέλλονται αυτοδικαίως τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη.

ix

Σαρωτικές αλλαγές έρχονται στα νέα τέλη κυκλοφορίας.

Περίπου 800.000 ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αναμένεται να επιβαρυνθούν από την εφαρμογή του νέου μοντέλου μέτρησης των εκπομπών ρύπων που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω των εκπομπών ρύπων και την ενδεχόμενη αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ειδήσεις» του Σαββάτου οι αυξήσεις που ενδεχομένως να προκύψουν, με τις νέες μετρήσεις, στις εκπομπές ρύπων θα φέρουν και αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Οι αυξήσεις υπολογίζονται από 15% ως και 235%.

Δεν είναι όμως μόνο τα τέλη κυκλοφορίας, οι τιμές τόσο των καινούργιων, όσο και των μεταχειρισμένων εισαγόμενων αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθούν λόγω της αλλαγής των τιμών εκπομπής CO2.

Για έναν κάτοχο αυτοκινήτου με εκπομπές ρύπων 180 γραμματίων CO2 τα τέλη, εάν οι εκπομπές αυξηθούν στα 182 γραμμάρια, τα τέλη κυκλοφορίας θα αυξηθούν από τα 441 ευρώ στα 505 ευρώ.

Αντίστοιχα ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με εκπομπές ρύπων στα 250 γραμμάρια, εάν αλλάξουν οι τιμές ρύπων και πλέον υπολογιστεί το όχημά του με 280 γραμμάρια τότε τα τέλη κυκλοφορίας θα εκτιναχθούν από τα 762 ευρώ το 2017 στα 1,041 ευρώ το 2018.

Για ένα ιδιοκτήτη Ι.Χ. με εκπομπές ρύπων 120 γραμμάρια και τέλη κυκλοφορίας στα 117 ευρώ το 2017 εάν η μέτρηση υπολογιστεί με 161 γραμμάρια το 2018 θα πληρώσει τέλη κυκλοφορίας 394 ευρώ.

Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με εκπομπές ρύπων 140 γραμμάρια CO2 που πλήρωσε 168 ευρώ για τέλη το 2017 με την αλλαγή των τιμών εκπομπής ρύπων στα 181 γραμμάρια τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 θα είναι 335 ευρώ.

ste

Εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις πολλών ετών που η εφορία κρατούσε ανοικτές με συνεχείς επανελέγχους, έκλεισαν σήμερα μετά την δημοσίευση της ομόφωνης απόφασης υπ΄ αριθμ. 1738/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα με την οποία η παραγραφή των φορολογικών αξιώσεων είναι πενταετής και οι συνεχείς παρατάσεις μη παραγραφής είναι αντισυνταγματικές.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ ασχολήθηκε με το θέμα της συνταγματικότητας της παραγραφής μετά την υπ΄ αρθμ. 675/2017 απόφαση του Β΄ Τμήματος του ίδιου δικαστηρίου (με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαίρη Σάρπ) που παρέπεμψε το όλο θέμα προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.

Μάλιστα, οι σύμβουλοι Επικρατείας καταγράφουν στην απόφασή τους το πως πρέπει να προσδιορίζεται η παραγραφή προκειμένου να σταματήσει το κυβερνητικό γαϊτανάκι των αλλεπάλληλων παρατάσεων. Δηλαδή με το που πλησιάζει να λήξη ο χρόνος μίας παραγραφής, αμέσως παρατείνεται και πάλι με νέα νομοθετική ρύθμιση.

Η απόφαση της Ολομέλειας σε γενικές γραμμές κινήθηκε στο πνεύμα της απόφασης του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ.

Ειδικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφέρουν ότι εν όψει της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας (άρθρο 25 του Συντάγματος) «η παραγραφή πρέπει να έχει εύλογη διάρκεια ενόψει μάλιστα του ότι πλέον διευκολύνεται η διαδικασία ελέγχου τόσο λόγω των σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων ελέγχου όσο και λόγω του γεγονότος ότι πολλά δεδομένα που αφορούν την πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα των φορολογουμένων (π.χ. εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, τόκους καταθέσεων, κ.λπ.) εισάγονται στο σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων φόρου εισοδήματος, χωρίς να χρειάζονται καμία ενέργεια εκ μέρους των φορολογουμένων, έτσι δεν δικαιολογείται ο καθορισμός μακρού χρόνου παραγραφής πέραν των χρονικών ορίων που όριζαν οι προισχυουσες διατάξεις, σε χρόνο κατά τον οποίο η φορολογική διοίκηση δεν διέθετε τα εργαλεία αυτά».

Άλλωστε, συνεχίζει το ΣτΕ, «η ταχύτητα των εξελίξεων σε όλους τους τομείς μεταξύ των οποίων και ο οικονομικός και ο επιχειρηματικός επιβάλλει προς προστασία του δημοσίου συμφέροντος την ταχύτητα κατά το δυνατόν εκκαθάρισης των υποχρεώσεων των φορολογουμένων, προκειμένου να προγραμματίζουν την οικονομική τους δραστηριότητα, να γνωρίζουν τις οφειλές τους επικαίρως και κατά τακτά και σχετικώς μικρά χρονικά διαστήματα διότι η συσσώρευση των οφειλών πολλών ετών, λόγω μη της παρόδου μακρού χρόνου διενέργειας ελέγχου για περισσότερα έτη και εκδόσεως των σχετικών καταλογιστικών πράξεων και η αξίωση συγχρόνου καταβολής αυτών, μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά οικονομικά προβλήματα σε φυσικά και νομικά πρόσωπα».

Η Ολομέλεια υπογραμμίζει στην επίμαχη απόφασή της ότι οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων αντίκειται στην αρχή της ασφάλειας δικαίου διατάξεις του άρθρου 78 του Συντάγματος (που απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου), γιατί παρατείνουν την προθεσμία παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου αναγομένων σε ημερολογικά έτη προγενέστερα του προηγουμένου της δημοσίευσης των σχετικών νόμων ετών».

Με άλλα λόγια οι συνεχείς παρατάσεις παραγραφής παραβιάζουν τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας, του κράτους δικαίου και της αρχής της ασφάλειας δικαίου, όπως και το άρθρο 78 του Συντάγματος περί φορολογίας.

Σε άλλο σημείο της αποφάσεως αναφέρεται ότι παρατείνεται διαδοχικώς ο χρόνος παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου λίγο πριν από την λήξη είτε της αρχικής παραγραφής είτε της προηγούμενης παρατάσεως αυτής ώστε η θεσπιζόμενη με το άρθρο 84 παρ. 1 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος ως κανόνας πενταετής παραγραφή να φαίνεται ότι δεν έχει πλέον σε καμία περίπτωση εφαρμογή για τις φορολογικές υποχρεώσεις που γεννήθηκαν κατά τις χρήσεις στις οποίες αφορούν.

Παράλληλα, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν για την επιβολή φορολογικών επιβαρύνσεων απαιτείται να εφαρμόζεται προθεσμία παραγραφής, η οποία πρέπει να ορίζεται εκ των προτέρων και να είναι επαρκώς προβλέψιμη από τον φορολογούμενο.

Η παραγραφή αυτή πρέπει, επίσης, να έχει, συνολικά, εύλογη διάρκεια, δηλαδή να συνάδει προς την αρχή της αναλογικότητας, ενώ η μεταβολή της με την πρόβλεψη επιμηκύνσεως είναι δυνατή μόνον υπό τις προϋποθέσεις της παραγράφου 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος, δηλαδή με διάταξη θεσπιζόμενη το αργότερο το επόμενο της γενέσεως της φορολογικής υποχρεώσεως έτος.

Ακόμη, αναφέρουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, ότι διάταξη νόμου περί παρατάσεως χρόνου παραγραφής φορολογικών αξιώσεων, των οποίων η έναρξη του χρόνου παραγραφής είναι προγενέστερη του προηγουμένου της δημοσιεύσεως του νόμου αυτού ημερολογιακού έτους, είναι ανίσχυρη ως αντίθετη στην απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου αρχή της ασφάλειας δικαίου.

Τους συμβούλους Επικρατείας τους απασχόλησε η περίπτωση εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων στην οποία, μετά από έλεγχο στα εισοδήματά της του έτους 2002, ο προϊστάμενος της Διαπεριφερειακού Ελεγκτικού Κέντρου (ΔΕΚ) Αθηνών ο προϊστάμενος του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων επέβαλε σε βάρος της κύριο φόρο 3.986.826 ευρώ και πρόσθετο φόρο 11.102.850 ευρώ, λόγω ανακριβούς δήλωσης.

Από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών ακυρώθηκε το από 13.12.2010 φύλλο ελέγχου φόρου για το εισόδημα του 2002 και το Ελληνικό Δημόσιο άσκησε αναίρεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Το Β΄ Τμήμα του ΣτΕ παρέπεμψε την υπόθεση προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του ΣτΕ για να κριθεί η συνταγματικότητα των νόμων 3513/2005, 3697/2008, 3790/2009 και 3842/2010 ως προς το σκέλος εκείνο που παρέτειναν συνεχώς το χρόνο παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων.

eyro epidoma

Στο ΚΕΑΟ πλέον περνά το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ασφαλισμένων προς τα Ταμεία που δεν έχουν ρυθμιστεί ανοίγοντας έτσι το δρόμο των κατασχέσεων και των πλειστηριασμών ακόμα και για μικροποσά.

Συγκεκριμένα με υπουργική απόφαση, που υπογράφει ο Υφυπ. Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως πλέον «στο Κ.Ε.Α.Ο. διαβιβάζονται από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ανεξαρτήτως ύψους και εισπραξιμότητας, οι οποίες κατά την έκδοση της παρούσας δεν βρίσκονται σε καθεστώς ενεργούς ρύθμισης».

Μάλιστα υπογραμμίζεται ότι προηγούμενη υπουργική απόφαση του 2014 (13822/1089/2.5.2014 - ΦΕΚ Β'1227) που καθόριζε τα «κριτήρια προσδιορισμού των «εισπράξιμων» ληξιπροθέσμων για τη διαβίβαση στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.) των οφειλετών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ του ΟΑΕΕ, του ΕΤΑΑ και του ΟΓΑ» καταργείται.

Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση του ΚΕΑΟ που θα δημοσιευτεί τις επόμενες ημέρες κατά το δ' τρίμηνο οι οφειλές αυξήθηκαν κατά 540 εκατ. ευρώ. Η αύξηση των χρεών είναι η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί (το τρίμηνο Ιουλίου –Σεπτεμβρίου είχε σημειωθεί αύξηση 300 εκατ.) και δίνει μια πρόγευση για τη στάση πληρωμών που θα ακολουθήσει το 2017.

Υπολογίζεται πως χρέη έως 5.000 ευρώ έχουν 320.000 οφειλέτες του ΙΚΑ και 210.000 οφειλέτες του ΟΑΕΕ (από τους οποίους οι 130.000 έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους). Το προφίλ του οφειλέτη αυτής της κατηγορίας είναι νέος επιχειρηματίας ή ελεύθερος επαγγελματίες που συσσώρευσε τις οφειλές του μέσα στην κρίση από το 2010 μέχρι σήμερα.

Η αδυναμία του να πληρώσει τις τρέχουσες εισφορές και τουλάχιστον δυο- τρεις ληξιπρόθεσμες δόσεις τον «έβγαλε» εκτός ρυθμίσεων με αποτέλεσμα να βρεθεί στη λίστα των οφειλετών. Άλλωστε οι μισές ρυθμίσεις των οφειλετών του ΟΑΕΕ που είχαν ενταχθεί στις 100 δόσεις βάσει του ν.4321/2015 έχουν απωλεσθεί με αποτέλεσμα ένας στους δύο ασφαλισμένους να οφείλει στο ταμείο.

Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι το 2017 μπορεί να εισπραχθούν πάνω από 1 δισ. ευρώ. Για να επιτευχθεί αυτό, αναμένεται να επικεντρώσει τις προσπάθειές του αφενός στα νέα χρέη, πριν αυτά προλάβουν να συσσωρευτούν και αφετέρου, στη διασταύρωση των στοιχείων, ελέγχοντας κυρίως μεγαλοοφειλέτες που πραγματοποιούν σημαντικούς τζίρους και διακινούν μεγάλα κεφάλαια.

Ειδικότερα το ΚΕΑΟ στοχεύει κατά προτεραιότητα στις ηλεκτρονικές κατασχέσεις εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων που απέφεραν 24.279.216 καθώς πολλοί ήταν οι οφειλέτες που έσπευσαν να ενταχθούν στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, προκειμένου να “ξεμπλοκάρουν” τους λογαριασμούς τους.

Το Κέντρο Είσπραξης διεκδικεί μερίδιο ακόμη και από τις αγοραπωλησίες ακινήτων σε περίπτωση ύπαρξης οφειλών.

Σε πρόσφατη εγκύκλιο αποσαφηνίζει ότι αν υπάρχει οφειλή μη ρυθμισμένη, η μεταβίβαση του ακινήτου δεν είναι δυνατή και δεν δίνεται ασφαλιστική ενημερότητα. Αλλά και στην περίπτωση ρύθμισης, ο οφειλέτης που μεταβιβάζει το ακίνητο θα πρέπει να υποβάλει αίτηση χορήγησης «διασφάλισης της οφειλής», προσκομίζοντας στο ΚΕΑΟ βεβαίωση Οφειλής ή Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας

Σημειώνεται ότι το 2016 το ΚΕΑΟ είχε στείλει 40.000 ηλεκτρονικά κατασχετήρια μέσω τραπεζών σε οφειλέτες άνω των 5.000 ευρώ ο καθένας, οι οποίοι δεν είχαν ρυθμίσει την οφειλή τους. Σε συνδυασμό με τα χιλιάδες mail που έστελναν οι υπηρεσίες του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών κάθε μήνα στους οφειλέτες, για να τους ενημερώσουν για το ύψος της οφειλής τους και να τους υπενθυμίσουν τους τρόπους αποπληρωμής, η ηλεκτρονική διαδικασία, αποτέλεσε το πιο ισχυρό μέσο άσκησης πίεσης.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 2016, μαζί με τις ελεγκτικές υπηρεσίες του ΙΚΑ, το ΚΕΑΟ κατάφερε να συγκεντρώσει έσοδα της τάξης του 1,2 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία 1.160 μεγαλοοφειλέτες, με ατομικές οφειλές τουλάχιστον 1 εκατ. ευρώ, εμφανίζονται σήμερα να χρωστούν συνολικά 3,4 δισ ευρώ. Επίσης στην κατηγορία 500 χιλ. ευρώ έως 1 εκατ. ευρώ, υπάρχουν 1.900 οφειλέτες, με χρέος έως 1,3 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα, για οφειλή από 200 χιλ. ευρώ έως 500 χιλ. ευρώ έχουν εντοπιστεί 6.150 οφειλέτες με συνολικά χρέη 1,8 δισ. ευρώ και για χρέη από 100 χιλ. ευρώ έως 200 χιλ. ευρώ, υπάρχουν 4.800 οφειλέτες με συνολική οφειλή 800 εκατ. ευρώ.

newmoney

Περισσότερα Άρθρα...