pos
Μετρητά τέλος στα εστιατόρια, τα μπαρ, τα κέντρα διασκέδασης, τους γιατρούς, τους δικηγόρους, τους ηλεκτρολόγους και τους υδραυλικούς. Το σχέδιο «πλαστικό χρήμα παντού», θα ενεργοποιηθεί σταδιακά από τον Αύγουστο και σύμφωνα με πληροφορίες, σε πρώτη φάση εντάσσονται υποχρεωτικά στις ηλεκτρονικές συναλλαγές επαγγελματικοί κλάδοι που βρίσκονται στη ζώνη υψηλού κινδύνου για φοροδιαφυγή όπως:

Η εστίαση και η διασκέδαση. Οι πελάτες των εστιατορίων, μπαρ, κέντρων διασκέδασης θα έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν το λογαριασμό τους με κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) αφού οι επιχειρήσεις αυτές θα είναι υποχρεωμένες να εγκαταστήσουν συσκευή χρέωσης καρτών POS. Μάλιστα, θα υπάρχει υποχρεωτική ανάρτηση πινακίδας στον χώρο των καταστημάτων στην οποία θα αναγράφεται ότι ο πελάτης, εφόσον το επιθυμεί, μπορεί να πληρώσει με «πλαστικό χρήμα».

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες π.χ. γιατροί, δικηγόροι, σύμβουλοι επιχειρήσεων, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί. Όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα πρέπει υποχρεωτικά να εφοδιαστούν με μηχανήματα POS και θα πληρώνονται με κάρτα για τις υπηρεσίες που παρέχουν.

Η υποχρέωση αυτή, θα εφαρμοστεί σταδιακά ανά κλάδο, ενώ στις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που δεν θα συμμορφωθούν θα επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα.

Σύμφωνα με το σχέδιο, ο πολίτης θα μπορεί να επιλέγει αν θα πληρώνει με μετρητά ή με κάρτα, αλλά οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες θα πρέπει υποχρεωτικά να παρέχουν τη δυνατότητα πληρωμών με «πλαστικό» χρήμα. Σε επόμενο στάδιο, οι περισσότερες συναλλαγές, θα γίνονται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά.

Κίνητρα

Βέβαια για πετύχει το μέτρο και να αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή, θα πρέπει οι φορολογούμενοι να ζητούν αποδείξεις. Για τον λόγο αυτό, θα δοθούν κίνητρα στους πολίτες προκειμένου να ζητούν και να παίρνουν απόδειξη σε κάθε συναλλαγή τους. Το ισχυρότερο κίνητρο θα είναι η σύνδεση του έμμεσου αφορολογήτου ορίου με τη χρήση ηλεκτρονικών πληρωμών.

Αφορολόγητο μόνο με κάρτα

Με το νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση και αναμένεται να καταθέσει το επόμενο διάστημα στη Βουλή, οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι αγρότες για να εξασφαλίσουν την έκπτωση φόρου που οδηγεί στο αφορολόγητο όριο, θα πρέπει να έχουν συγκεντρώσει αποδείξεις στις οποίες θα έχουν πληρώσει με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα ή άλλο τραπεζικό μέσο.

Οι πληρωμές που θα πρέπει να γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος, θα υπολογίζονται ως ποσοστό επί του εισοδήματος. Όσο μεγαλύτερο θα είναι το εισόδημα, τόσο υψηλότερο θα είναι και το ποσοστό των πληρωμών που θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι πληρώθηκαν με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα. Δηλαδή, το ύψος των ηλεκτρονικών πληρωμών που θα πρέπει κάθε χρόνο να πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι θα εξαρτάται από το σύνολο των εισοδημάτων που δηλώνονται. Έτσι:

Για εισόδημα έως 10.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 10%. Έτσι για παράδειγμα μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 9.000 ευρώ για να εξασφαλίσει το έμμεσο αφορολόγητο όριο το ύψος του οποίου διαμορφώνεται πλέον ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών θα πρέπει να έχει πραγματοποιήσει δαπάνες με πλαστικό χρήμα ύψους 900 ευρώ.

Για εισόδημα από 10.001 ευρώ έως 20.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 15%. Για παράδειγμα, φορολογούμενος με εισόδημα 20.000 ευρώ θα πρέπει να εμφανίσει συναλλαγές με κάρτες ύψους 3.000 ευρώ για να έχει έκπτωση φόρου.

Για εισόδημα από 20.001 ευρώ έως 40.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 20%.

Για εισόδημα από 40.001 ευρώ και πάνω η ελάχιστη δαπάνη με πλαστικό χρήμα θα είναι 30%.

«Ποινή» έξτρα φόρου

Στην περίπτωση που ο μισθωτός, ο συνταξιούχος ή ο αγρότης δεν έχει δαπανήσει το απαιτούμενο ποσό με κάρτα, τότε δεν θα δικαιούνται το συνολικό ποσό της έκπτωσης φόρου που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο αλλά μικρότερο ποσό. Αυτό σημαίνει ότι για το ποσό που θα του λείπει θα χρεώνεται με πρόσθετο φόρο, που θα υπολογίζεται με ποσοστό που δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί ή με βάση το συντελεστή της φορολογικής κλίμακας που προβλέπεται ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός του. Αν, όμως, έχει πληρώσει με κάρτα περισσότερες δαπάνες από αυτές που θα απαιτεί η εφορία ανάλογα με το εισόδημά του, τότε εξετάζεται να έχει πρόσθετη έκπτωση φόρου.

Για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές θα μετρούν όλες οι αποδείξεις, όπως, για παράδειγμα, οι αγορές στο σούπερ-μάρκετ και τα καύσιμα.

Λόγω καθυστέρησης εφαρμογής του μέτρου, το υπουργείο Οικονομικών έχει αποφασίσει ειδικά για φέτος να «μετρούν» στο αφορολόγητο όριο και οι δαπάνες που έχουν γίνει με μετρητά. Όμως από την 1η Ιανουαρίου 2017, όλες οι δαπάνες που πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι για να εξασφαλίσουν το αφορολόγητο όριο ή να έχουν έκπτωση φόρου (π.χ. ιατρικά έξοδα) θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί με κάρτες ή μέσω τραπεζικής συναλλαγής.

Εξαιρέσεις

Από την υποχρέωση των ηλεκτρονικών πληρωμών, θα εξαιρούνται άτομα μεγάλης ηλικίας άνω των 70 ή 75 ετών. Το ηλικιακό όριο θα τεθεί προκειμένου να μη δημιουργηθούν προβλήματα με τους συνταξιούχους οι οποίοι παρά το γεγονός ότι έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση των ATΜs μετά την επιβολή των capital controls, ακόμη δεν έχουν εντρυφήσει στις πληρωμές των αγορών τους με χρεωστική κάρτα. Επίσης θα εξαιρεθούν φορολογούμενοι που κατοικούν σε μικρά νησιά, ορεινά χωριά, απομακρυσμένες περιοχές που δεν υπάρχουν ούτε ATMs.

Λίστα «καλών» επιχειρήσεων

Παράλληλα, το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει τη δημιουργία μιας λίστας με «καλές» επιχειρήσεις, οι οποίες θα δέχονται μόνο ηλεκτρονικές πληρωμές και έχουν καταργήσει τα μετρητά. Οι φορολογούμενοι που θα πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους με τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις εξετάζεται να απολαμβάνουν μεγαλύτερη έκπτωση φόρου ή να έχουν επιστροφή μέρους των πληρωμών που πραγματοποίησαν με κάρτα.

Καταγραφή όλων των καρτών με βάση τον ΑΦΜ

Το σχέδιο προβλέπει την υποχρεωτική ταυτοποίηση κάθε φορολογουμένου με τα τραπεζικά μέσα που διαθέτει. Δηλαδή θα γίνει καταγραφή όλων των πιστωτικών, χρεωστικών καρτών και τραπεζικών λογαριασμών που διαθέτει ο φορολογούμενος με βάση τον ΑΦΜ του, προκειμένου να γίνεται καταχώριση των τραπεζικών συναλλαγών του. Επίσης το υπουργείο Οικονομικών θα έχει πρόσβαση στα στοιχεία για πληρωμές με κάρτες στην Ελλάδα, οι οποίες, όμως, έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό. Αυτό θα γίνει προκειμένου να εντοπίζονται Έλληνες φορολογούμενοι που χρησιμοποιούν κάρτες που έχουν εκδώσει στο εξωτερικό, ώστε να μην καταγράφονται οι συναλλαγές τους.

Οκτώ πρόσθετα μέτρα για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Για την επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών το νομοσχέδιο θα προβλέπει ακόμη τα εξής:

1. Νέες επιχειρήσεις: Επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που θα προχωρούν σε έναρξη εργασιών θα πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτουν τερματικά POS για την αποδοχή συναλλαγών με κάρτα. Ο πολίτης θα επιλέγει αν θα πληρώσει με μετρητά ή κάρτα.

2. Τρόποι πληρωμής: Καθιερώνονται εναλλακτικοί τρόποι ηλεκτρονικών συναλλαγών εκτός από κάρτα. Για παράδειγμα, θα γίνονται δεκτές και θα αναγνωρίζονται από την εφορία για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου ορίου ηλεκτρονικές πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου ή τάμπλετ.

3. Επιστροφές φόρων: Όλες οι επιστροφές χρημάτων (φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ κλπ) από ΔΟΥ και Τελωνείων θα γίνονται μόνο ηλεκτρονικά, απευθείας στους λογαριασμούς των δικαιούχων.

4. Πληρωμή φόρων: Προωθείται η ηλεκτρονική πληρωμή στις ΔΟΥ απευθείας μέσω Taxisnet π.χ. μέσω πιστωτικής κάρτας χωρίς να χρειάζεται o φορολογούμενος να χρησιμοποιήσει το web banking τραπεζών. Ο φορολογούμενος θα έχει τη δυνατότητα να επιλέγει απευθείας από την οθόνη του υπολογιστή του το χρέος και το ποσό που επιθυμεί να πληρώσει με τη χρεωστική ή την πιστωτική του κάρτα. Με τον τρόπο αυτόν, αναμένεται αφενός να διευκολυνθούν οι φορολογούμενοι, αφετέρου, να εκλείψει το φαινόμενο των υπερεισπράξεων που σημειώνονται σήμερα, εξαιτίας του γεγονότος ότι πολλοί φορολογούμενοι κάνουν λάθος στην ταυτότητα οφειλής, με αποτέλεσμα να πληρώνουν μεγαλύτερα ποσά φόρων.

5. Ηλεκτρονικό παράβολο. Προβλέπεται καθολική εφαρμογή του ηλεκτρονικού παράβολου σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες π.χ. δικαστήρια, υπηρεσίες μεταφορών – συγκοινωνιών, αγορανομία.

6. Εργοδοτικές εισφορές: Προωθείται η ψηφιοποίηση των εργοδοτικών εισφορών (πλην του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών) ώστε να πληρώνονται ηλεκτρονικά. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα αντιμετωπιστεί η αδήλωτη εργασία.

7. Ηλεκτρονικά τιμολόγια: Προβλέπεται η εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ώστε οι επιχειρήσεις να μην χρειάζεται μεταξύ τους να εκδίδουν έντυπα τιμολόγια. Με τον τρόπο αυτό οι επιχειρήσεις εξοικονομούν χρόνο και κόστος.

8. «Κόφτης» στις συναλλαγές με μετρητά. Οι συναλλαγές με μετρητά δεν θα καταργηθούν αλλά περιορίζονται σημαντικά. Συναλλαγές των πολιτών με τις επιχειρήσεις που υπερβαίνουν τα 500 ευρώ θα γίνονται υποχρεωτικά με πλαστικό χρήμα ή με τραπεζική συναλλαγή. Σήμερα το όριο αυτό ανέρχεται στα 1.500 ευρώ. Επίσης όλες οι συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων που υπερβαίνουν τα 50 ευρώ θα γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος (κάρτες, e-banking, τραπεζική συναλλαγή). Το όριο αυτό ανέρχεται σήμερα στα 500 ευρώ.

Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν ήδη συσταθεί οκτώ ομάδες εργασίας που σχεδιάζουν, παρακολουθούν και υλοποιούν όλες τις δράσεις, στο πλαίσιο της ευρύτερης ψηφιοποίησης των διαδικασιών πληρωμών, εισπράξεων και ελέγχου.

imerisia

katathlipsi

Την κατάσταση οικονομικής ασφυξίας στην οποία έχουν περιέλθει οι πολίτες αποτυπώνει η νέα έρευνα του ΕΒΕΑ που δείχνει ότι επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν αδυναμία να καταβάλουν τις φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους.

Η έρευνα διεξήχθη μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε δείγμα 1.000 ατόμων ηλικίας 18 και άνω από όλη την Ελλάδα, το χρονικό διάστημα μεταξύ 30 Μαΐου - 2 Ιουνίου 2016.

Αναλυτικότερα, στο ερώτημα που τέθηκε σχετικά με την αξιολόγηση των αποφάσεων της κυβέρνησης για τα φορολογικά και τα ασφαλιστικά, το 89% των συμμετεχόντων θεωρεί πως οι αποφάσεις που έχουν παρθεί θα οδηγήσουν την οικονομία σε ύφεση. Μόλις το 6% των συμμετεχόντων δείχνει να εμπιστεύεται τις πρόσφατες αυτές αποφάσεις της κυβέρνησης για να οδηγηθεί η χώρα στην ανάπτυξη, ενώ το 5% δεν εξέφρασε κάποια άποψη για το θέμα αυτό.

Επιπλέον, η έλλειψη εμπιστοσύνης στην αποτελεσματικότητα της οικονομικής πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση διαφαίνεται και από το δεύτερο ερώτημα της έρευνας. Το 78% των συμμετεχόντων πιστεύει ότι θα χρειαστούν επιπρόσθετα μέτρα για να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί, ενώ μόλις το 7% πιστεύει ότι η τρέχουσα οικονομική πολιτική είναι σε θέσει να συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων αυτών. Ολοκληρώνοντας, το 15% δεν συμμετείχε, σημειώνοντας αρκετά υψηλό ποσοστό αποχής.

Το τρίτο ερώτημα επικαιρότητας, αναφέρεται στις φορολογικές υποχρεώσεις των πολιτών, όπου το 69% όσων συμμετείχαν θεωρεί πως δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις φορολογικές και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις για το 2016. Το ποσοστό αυτό είναι 10% μεγαλύτερο από ότι ήταν σε αντίστοιχο ερώτημα που τέθηκε τον Φεβρουάριο του 2014. Επιπλέον, το 21% θεωρεί πως θα είναι σε θέση να ανταποκριθεί σε αυτές τις υποχρεώσεις του -το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο κατά 10% από την έρευνα του Φεβρουαρίου του 2014-, ενώ το 10% δεν παρείχε κάποια εκτίμηση.

Στο πρώτο από τα δυο πάγια ερωτήματα που παραδοσιακά θέτει το ΕΒΕΑ σε κάθε βαρόμετρο, το οποίο αναφέρεται στον δείκτη αισιοδοξίας των πολιτών για την πορεία της Ελληνικής οικονομίας, το 78% των πολιτών διατηρεί απαισιόδοξη στάση με μόλις 2% βελτίωση από το προηγούμενο ποσοστό του Φεβρουαρίου, το 14% των συμμετεχόντων είναι αισιόδοξοι και το 8% επέλεξε να μην απαντήσει.

Στο δεύτερο από τα δυο αυτά ερωτήματα, το οποίο αναφέρεται στον προσωπικό δείκτη αισιοδοξίας, το 76% των συμμετεχόντων είναι απαισιόδοξοι για την πορεία των προσωπικών τους οικονομικών, με μόλις 3% βελτίωση από τη προηγούμενη έρευνα, ενώ το 16% των συμμετεχόντων διατηρούν θετική στάση και το 8% δεν διατύπωσε κάποια άποψη.

: «Και από την τελευταία έρευνα του επιμελητηρίου διαφάνηκε ότι το μίγμα της οικονομικής πολιτικής που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια βυθίζει την οικονομία στην ύφεση. Φορολογούμενοι και επιχειρήσεις βρίσκονται σε εξαιρετικά δυσμενή θέση καθώς 7 στους 10 δηλώνουν αδυναμία να καταβάλουν τις φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους. Για μια ακόμη φορά επιμένουμε στην ανάγκη προώθησης και υλοποίησης αναπτυξιακών μέτρων που θα δώσουν μια νέα πνοή στην αγορά».

katathlipsi

Υψηλοί φορολογικοί συντελεστές που δεν συνοδεύονται από αντίστοιχα υψηλά φορολογικά έσοδα χαρακτηρίζουν το ελληνικό σύστημα επισημαίνει σε έρευνά της η PwC.

Παράλληλα, «ενώ έχει περίπου σταθερά συνολικά ετήσια έσοδα εμφανίζει υψηλή μεταβλητότητα των φορολογικών παραμέτρων και διάφορες παραμορφώσεις», επισημαίνεται σε έρευνα της PwC.

Στην Ελλάδα οι φορολογικοί συντελεστές σ' όλες τις κατηγορίες είναι από τους υψηλότερους, αλλά η συγκομιδή φόρων παραμένει στον μέσο όρο ή και υπολείπεται αυτού. Οι συνεχείς μεταβολές των φορολογικών παραμέτρων δεν μοιάζει να έχουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα πάνω στην εισπραξιμότητα των φόρων.

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, η συνεισφορά του ΦΠΑ και λοιπών έμμεσων φόρων παρέμεινε σταθερή, ενώ "κατέρρευσε" η συνεισφορά των φόρων εισοδήματος νομικών προσώπων και αυξήθηκε η συνεισφορά του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και των φόρων ακίνητης περιουσίας, αναφέρει η μελέτη.

Τα κύρια συμπεράσματα της μελέτης είναι:

  • Τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα στηρίζονται κατά μέγιστο λόγο (94%) στους φόρους κατανάλωσης (ΦΠΑ, έμμεσοι φόροι), στους φόρους φυσικών προσώπων (φόρος εισοδήματος, ειδική εισφορά αλληλεγγύης, φόρος πολυτελείας), αλλά και στους φόρους ακίνητης περιουσίας.
  • Γενικά δεν υπάρχουν ενδείξεις υπερφορολόγησης στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες, με εξαίρεση τους έμμεσους φόρους και τους φόρους ακίνητης περιουσίας.
  • Η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα ήταν έντονη την τελευταία πενταετία και τα έσοδα εκτοξεύθηκαν κατά 2,5 - 3 δισ.ευρώ, συμβάλλοντας στην πτώση των τιμών κατοικιών και την αποεπένδυση της αγοράς
  • Τα έσοδα από το ΦΠΑ και τους έμμεσους φόρους δεν είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στις μεταβολές του ΑΕΠ σε σχέση με τα έσοδα από τη φορολόγηση ακίνητης περιουσίας και από τη φορολόγηση των επιχειρήσεων.
  • Το φορολογικό σύστημα είναι παραμετροποιημένο κατά τέτοιο τρόπο που δεν διευκολύνει τη συλλογή φόρων. Τιμωρεί τα μεσαία εισοδήματα και διογκώνει τα αδήλωτα εισοδήματα.
  • Τα απόλυτα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα μειώνονται με τον χρόνο, αν και αυξάνονται ως ποσοστό του ΑΕΠ, υποδηλώνοντας την αδυναμία άντλησης πρόσθετων φόρων σε συνθήκες παρατεταμένης κρίσης.
  • Το έλλειμμα ΦΠΑ στην Ελλάδα εκτιμάται σε 34%καταδεικνύοντας την σημαντική απώλεια εσόδων, εξαιτίας της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής αλλά και της αναποτελεσματικότητας των φοροεισπρακτικών μηχανισμών
  • Η ανάπτυξη αποτελεί μονόδρομο για τη δημοσιονομική ανάταση. Ενδεικτικά, αύξηση του ΑΕΠ κατά 10% θα αύξανε το σύνολο των φόρων κατά 11,3% .

Ο συνολικός επανασχεδιασμός του φορολογικού συστήματοςστην κατεύθυνση της απλοποίησης, της μείωσης των συντελεστών και της αύξησης των αφορολόγητων ορίων εμφανίζεται ως η βασική απαίτηση εξορθολογισμού και επαναζυγίσματός του φορολογικού συστήματος, ώστε το τελευταίο να καταστεί οικονομικά αποτελεσματικότερο διευκολύνοντας την ανάπτυξη.

Η Μαίρη Ψύλλα εταίρος της PwC και Επικεφαλής του Φορολογικού τμήματος της PwC στην Ελλάδα δήλωσε ότι «είναι αναγκαία η παρέμβαση στο φορολογικό σύστημα. 

Οι επιδόσεις του είναι γενικά κάτω του ευρωπαϊκού μέσου όρου και οι παραμορφώσεις του δυσκολεύουν την αύξηση της συλλογής των φόρων.

Η πολυπλοκότητά του μαζί με την αναποτελεσματικότητα των φοροεισπρακτικών μηχανισμών αποτελούν εμπόδια τόσο στην βελτίωση των δημοσιονομικών όσο και στην ανάπτυξη».

eforiakoi grafeio

Σε επανεκκαθάριση θα προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών στις περιπτώσεις εκείνες των φορολογικών δηλώσεων που υποβλήθηκαν πριν ενσωματωθούν στο σύστημα εκκαθάρισης οι απαλλακτικές διατάξεις που αφορούν τους μισθωτούς με μπλοκάκι και άλλους φορολογούμενους με πολύ χαμηλά εισοδήματα.

Από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι στις δηλώσεις αυτές εμφανίστηκε αυξημένος φόρος γιατί υπήρξε καθυστέρηση στην εφαρμογή στο σύστημα TAXIS της διάταξης με την οποία οι μισθωτοί με μπλοκάκι θα φορολογούνται με βάση την κλίμακα των μισθωτών και όχι ως ελεύθεροι επαγγελματίες, όπως και φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά εισοδήματα (ενοίκια κτλ).

Για τον λόγο αυτόν η αρχική εκκαθάριση των δηλώσεων τους έδειξε αυξημένο φόρο όπως και υποχρέωση προκαταβολής φόρου εισοδήματος καθώς φορολογήθηκαν με τις διατάξεις που ισχύουν για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών αποδίδουν το πρόβλημα αυτό σε λόγους καθυστέρησης στην εφαρμογή των διατάξεων και καθησυχάζουν τους φορολογούμενους ότι θα αποκατασταθεί με νέα εκκαθάριση που θα πραγματοποιηθεί.

 

polykatoikies

Η κυβέρνηση αθετεί πάλι προεκλογικές εξαγγελίες της

Τα «ψιλά γράμματα» του νέου αναπτυξιακού νόμου προβλέπουν έσοδα από τον φόρο επί των ακινήτων -που θα τον αντικαθιστούσε ο ΣΥΡΙΖΑ το αργότερο μέχρι του χρόνου- για μια 15ετία ακόμη.

Η κυβέρνηση «κάνει γαργάρα» τις όποιες προεκλογικές εξαγγελίες για κατάργηση του «άδικου» φόρου, του περιβόητου πλέον Ειδικού Φόρου Ιδιοκτησίας, του ΕΝΦΙΑ και αντί της άρσης του μέσα στην επόμενη χρονιά, ή έστω της αντικατάστασής του με κάποιον άλλο φόρο ή τέλος, προχωρά ακάθεκτη στην παγίωσή του και μάλιστα σε ορίζοντα άνω της 15ετίας!

Για του λόγου το αληθές στην ανάλυση των πιθανών πηγών εσόδων από τον νέο αναπτυξιακό νόμο ρητά προβλέπεται πως από τις άμεσες ξένες επενδύσεις θα δημιουργηθούν φορολογικά έσοδα τα οποία θα αγγίξουν τα 301,2 εκατ. ευρώ, από τον ΦΠΑ άλλα  572,5 εκατ. ευρώ,  από τις Ασφαλιστικές Εισφορές 522,1 εκατ. ευρώ και τα 54,4 εκατ. ευρώ. από την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ, ο οποίος διατηρείται τουλάχιστον έως το 2031!

katathlipsi

Το μεγαλύτερο βάρος στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αναμένεται να επιφέρει η αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% σε είδη ευρείας κατανάλωσης

Μπορεί στην κυβέρνηση ακόμα να ψάχνουν και άλλα «ισοδύναμα» νέα μέτρα, σήμερα όμως ο υπουργός Οικονομικών κύριος Ευκλείδης Τσακαλώτος θα παρουσιάσει στους Ευρωπαίους ομολόγους του τα πολύ σκληρά μέτρα που ήδη ψηφίστηκαν και είναι νόμος του κράτους.

Ο λογαριασμός των 5,4 δισ. απλώνεται σε βάθος τριετίας, κάτι που σημαίνει ότι φέτος θα επιβληθεί περίπου το 1/3 των μέτρων (1,5-1,8 δισ. ευρώ), το 2017 θα προστεθεί άλλο 1/3 (και συνολικά μέτρα 3,5 δισ. στη διετία) ενώ το έτος 2018 θα εισπραχθούν ταυτόχρονα όλα τα νέα μέτρα, δηλαδή άλλα 5,4 δισ. ευρώ.

Συνολικά σε 18 μήνες, ως το τέλος του 2018, θα έχουν εξανεμιστεί εισόδημα 9 δισ. ευρώ από την φοροκαταιγίδα των νέων μέτρων που τώρα αρχίζουν να ξεδιπλώνονται.

Μέσα στην παραζάλη,από το τέλος της εβδομάδας θα έχουν εκδοθεί και οι πρώτες αποφάσεις που για να ξεκινήσει η οικονομική νέα αφαίμαξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Το μεγαλύτερο βάρος στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς αναμένεται να επιφέρει η αύξηση του ΦΠΑ από το 23% στο 24% σε είδη ευρείας κατανάλωσης (τυποποιημένα τρόφιμα, εισιτήρια, ενδύματα και υποδήματα). Η επιβάρυνση μπορεί να ανέλθει σε 60 ευρώ μηνιαίως, με βάση τη μέση μηνιαία δαπάνη ενός νοικοκυριού, που υπολογίζεται στα 1.460 ευρώ. Με άλλα λόγια, το μέσο νοικοκυριό χάνει περίπου και άλλο μισό μηνιάτικο (720 ευρώ το χρόνο που θα τα «κόψει» από τα 1.460 που δαπανά τη μήνα), χωρίς να υπολογίζονται οι επιπτώσεις από την ύφεση, την παραοικονομία ή και τυχόν πρόσθετα νέα μέτρα, αν ξεσπάσει κύμα φοροδιαφυγής ή, λόγω αδυναμίας, δεν θα εισπραχθούν οι φόροι που έχουν προϋπολογιστεί.

Με εγκυκλίους που θα εκδοθούν θα ορίζεται ότι άμεσα αυξάνεται ο ΦΠΑ σε όλη τη χώρα, από 23% σε 24%.

Στο 24% (από 16%) εκτινάσσεται ο ΦΠΑ και σε ακόμη 11 νησιά του Αιγαίου, λόγω της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Εκεί θα αυξηθούν και οι μεσαίοι συντελεστές ΦΠΑ κατά περίπου 50%, ΄δηλαδή από 4% σε 6% ο χαμηλός και από 9% σε 135 ο μεσαίος.

Το κόστος διαβίωσης θα εκτιναχθεί όμως όταν επιβληθούν οι αυξήσεις στα καύσιμα, τα οποία θα επιβαρυνθούν και από την αύξηση του ΦΠΑ στο 24%, πέρα από τις αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης. Ιδιαίτερα η αύξηση φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης από 15 Οκτωβρίου απειλεί κυρίως τα φτωχά νοικοκυριά που δεν έχουν τα χρήματα να επενδύσουν σε πραγματικά οικονομικές μορφές θέρμανσης, ενώ από 1.1.2017 οι αυξήσεις στο ντίζελ κίνησης απειλούν να βάλουν κυριολεκτικά «μπουρλότο» σε ολόκληρη την αγορά, από τις υπηρεσίες μέχρι και τα οπωροκηπευτικά που επιβαρύνονται με υψηλά μεταφορικά κόστη.

Για εκατομμύρια Έλληνες όμως, έρχονται και αυξήσεις στα τσιγάρα (0,50 ευρώ το πακέτο), και αυξήσεις στη μπύρα (20%), και στον καφέ (0,30 ευρώ), ενώ επιβάλλεται νέο τέλος 5% στη σταθερή τηλεφωνία και το ίντερνετ, όπως και νέο τέλος 10% στη συνδρομητική τηλεόραση.

Πέραν των έμμεσων φόρων, περισσότεροι από 600.000 ιδιοκτήτες ακινήτων θα πληρώσουν αυξημένο ΕΝΦΙΑ, μετά την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του συμπληρωματικού φόρου.

ix telh

Αλλάζει το σύστημα υπολογισμού φόρων και τελών κυκλοφορίας που επιβάλλονται στα αυτοκίνητα.

Από τούδε και στο εξής οι φόροι και τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων θα προσδιορίζονται από την αξία του αυτοκινήτου και όχι τα κυβικά εκατοστά της μηχανής, που εκτιμάται ότι σήμερα προκαλούν αρκετές στρεβλώσεις.

Και αυτό καθώς σε πολλές περιπτώσεις η φορολογία φθηνότερων αυτοκινήτων αλλά με μεγάλο κυβισμό έφθανε να ξεπερνά την αντίστοιχη ακριβών αυτοκινήτων αλλά με μικρότερα κυβικά, τα οποία πχ «συμπιέστηκαν» στους νέας τεχνολογίας κινητήρες.

Ωστόσο τα τελευταία χρόνια οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ έχουν δείξει ότι δεν είναι λίγες οι αυτοκινητοβιομηχανίες και εισαγωγικές εταιρείες που πουλούσαν αυτοκίνητα στην ελληνική αγορά με μειωμένη εργοστασιακή τιμή απ' αυτή που είχαν στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα να προσδιορίζονται πιο χαμηλά και οι σχετικοί δασμοί.

Σε κάθε περίπτωση εφόσον αποφασιστεί ο τρόπος που θα λειτουργεί το σύστημα, και λάβει τη σύμφωνη γνώμη και του Κουαρτέτου ώστε να διασφαλίζονται τα φορολογικά έσοδα, η ενεργοποίηση του αναμένεται στο τέλος της χρονιάς. Και αυτό προκειμένου οι νέες αλλαγές να ισχύσουν απ' το 2017.

 

Περισσότερα Άρθρα...