taxis

Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να είναι συνεπείς για να γλιτώσουν πρόστιμα και προσαυξήσεις

Με γοργούς ρυθμούς τρέχει ο χρόνος για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Οι φορολογούμενοι έχουν προθεσμία μέχρι τέλος Ιουνίου να υποβάλλουν τις δηλώσεις τους.

Συνολικά 1.701.662 φορολογικές δηλώσεις έχουν υποβληθεί στο Taxisnet , εκ των οποίων έχουν εκκαθαριστεί οι 1.691.159 δηλώσεις. Ο ρυθμός υποβολής των δηλώσεων έχει αυξηθεί σημαντικά και πλέον σε καθημερινή βάση μπαίνουν στο σύστημα περίπου 100.000 δηλώσεις.

Από αυτές οι 574.700 είναι χρεωστικές και αντιστοιχούν σε φόρο 411 εκατ. ευρώ. Πιο απλά ο μέσος φόρος ανά εκκαθαριστικό διαμορφώνεται στα 716 ευρώ.

Ανεξάρτητα από το χρόνο υποβολής της δήλωσης, ο φορο-λογαριασμός για όσους έχουν χρεωστικό εκκαθαριστικό σημείωμα θα αρχίσει να εξοφλείται από το τέλος Ιουλίου.

Η πληρωμή του φόρου

Η πληρωμή του φόρου εισοδήματος θα γίνει σε τρεις ισόποσες διμηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των μηνών Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου, από την προθεσμία υποβολής της δήλωσης.

Οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το φόρο τους σε περισσότερες δόσεις κάνοντας χρήση είτε της πιστωτικής τους κάρτας είτε της πάγιας ρύθμισης στην οποία πλέον μπορούν να ενταχθούν ακόμα και οφειλές που δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες.

Οι επιλογές
Ειδικότερα:

Σε τρεις ίσες διμηνιαίες δόσεις. Κάθε δόση μπορεί να εξοφληθεί: στο ταμείο της τράπεζας (επιβαρύνεται με προμήθεια έως 3 ευρώ) ή μέσω e-banking ή με κάρτα (χρεωστική ή πιστωτική) απευθείας μέσω του προσωπικού λογαριασμού του φορολογούμενου στο Taxis (χωρίς διευκόλυνση δόσεων).

Σε έως 12 άτοκες μηνιαίες δόσεις με την πιστωτική κάρτα.

Σε έως 12 μηνιαίες δόσεις με βάση την πάγια ρύθμιση της εφορίας

eyro metrhta

Τον Αύγουστο, θα εκδοθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ με την πληρωμή του φόρου να διενεργείται σε πέντε μηνιαίες δόσεις έως το τέλος του έτους.

Ίσως για τελευταία φορά. Από το 2019, εάν τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών γίνουν τελικά πράξη, ο ΕΝΦΙΑ μπορεί να χτυπά την πόρτα των φορολογουμένων κάθε μήνα, ώστε να «σπάσουν» οι επιβαρύνσεις σε διάστημα δώδεκα μηνών και η εξόφληση του φόρου να γίνει ευκολότερη.

Στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης για την πληρωμή των φορολογικών υποχρεώσεων σε δώδεκα μηνιαίες δόσεις με τη χρήση μάλιστα ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. 

Αρμόδιες πηγές εκτιμούν πως η αρχή θα μπορούσε να γίνει με τον ΕΝΦΙΑ, αν και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι αυτή η οποία θα λάβει τις τελικές αποφάσεις, τόσο για το χρόνο έναρξης εφαρμογής του μέτρου, όσο και για τους φόρους που θα ενταχθούν σε αυτό το σύστημα εξόφλησης.

Το σκεπτικό είναι απλό. Ας υποθέσουμε ότι σε έναν ιδιοκτήτη ακινήτων βεβαιώνεται φόρος ύψους 600 ευρώ, ο οποίος με τα σημερινά δεδομένα καταβάλλεται είτε σε πέντε μηνιαίες δόσεις των 120 ευρώ, είτε σε έξι μηνιαίες δόσεις των 100 ευρώ. 

Η εφαρμογή του νέου συστήματος προβλέπει ότι από τον ερχόμενο Ιανουάριο, αφού έχει ολοκληρωθεί η εξόφληση του φετινού ΕΝΦΙΑ, ξεκινά η πληρωμή του φόρου για το 2019. 

Το 600αρι σπάει σε 12 μηνιαίες δόσεις των 50 ευρώ και με την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ 2019, το καλοκαίρι του επομένου έτους, οι εναπομείνασες δόσεις επαναπροσδιορίζονται. 

Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα euro2day.gr, θα παραμείνουν αμετάβλητες στο 50άρικο εάν ο φόρος του επομένου έτους είναι ο ίδιος, θα αυξηθούν ή θα μειωθούν εάν έχει μεταβληθεί η περιουσιακή κατάσταση του φορολογούμενου ή εάν έχουν γίνει κάποιες προσαρμογές στον ΕΝΦΙΑ.

Αντίστοιχα, θα μπορούσε να εφαρμοστεί το νέο σύστημα και στους φόρους εισοδήματος με μεγαλύτερη ευκολία σε μισθωτούς και συνταξιούχους όπου επί της ουσίας εάν δεν υπάρχουν πρόσθετα εισοδήματα αυτό ισχύει ήδη μέσω της μηνιαίας παρακράτησης φόρου και πιο δύσκολα για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τουλάχιστον στο μέτρο που αφορά την απευθείας παρακράτηση του φόρου.

Η απευθείας παρακράτηση των φόρων εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ φυσικών προσώπων δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα οδηγούσε σε αύξηση της εισπραξιμότητας, φρενάροντας παράλληλα το ρυθμό αύξησης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορολογουμένων. 

Από την άλλη θα καθιστούσε μόνιμο «σύντροφό» μας την εφορία, την ώρα όπου η υπερφορολόγηση έχει ρίξει βαθιές ρίζες απαιτώντας μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές έως και περισσότερα από τα μισά των μειωμένων δραστικά στα χρόνια της κρίσης μηνιαίων αποδοχών.

euro2day

forolotaria

Χίλιους τυχερούς που κερδίζουν από 1.000 ευρώ έκαστος ανέδειξε η σημερινή κλήρωση της λοταρίας αποδείξεων που διενήργησε η Ανεξάρτητη Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Η πληρωμή του χρηματικού επάθλου στους 1.000 τυχερούς θα διενεργείται μέσω τραπεζικών ή λοιπών πιστωτικών ιδρυμάτων. Αν για κάποιο λόγο ο νικητής δεν έχει ήδη δηλώσει κάποιο λογαριασμό, θα δίνεται προθεσμία τριών μηνών από την αποστολή του προσωποιημένου μηνύματος προκειμένου να δηλώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο επιθυμούν να πιστωθεί το χρηματικό έπαθλο, στην εφαρμογή προσωποποιημένης πληροφόρησης του Taxisnet.

Οι λαχνοί έχουν ήδη ανέβει και μπορείτε να τους δείτε ΕΔΩ

Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι μπορούν να ενημερώνονται στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, στη διεύθυνση http://www.aade.gr/menoy/meniaies-synallages-kai-lachnoi, για να δουν αν είναι ανάμεσα στους τυχερούς.

Η πίστωση του ποσού που αντιστοιχεί στο χρηματικό έπαθλο θα γίνεται ατόκως, μετά τη δήλωση του τραπεζικού λογαριασμού. Το έπαθλο είναι αφορολόγητο, δεν αποτελεί εισόδημα και δεν υπόκειται σε καμιά κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου.

Σε περίπτωση που δεν δηλωθεί τραπεζικός λογαριασμός εντός της ως άνω προθεσμίας, το χρηματικό ποσό που αντιστοιχεί στο έπαθλο καταβάλλεται στον 1ο, 2ο κ.ο.κ. δικαιούχο, κάτοχο του 1ου, 2ου κ.ο.κ. αναπληρωματικού λαχνού της συγκεκριμένης κλήρωσης.

Αν πάλι, για οποιοδήποτε λόγο ένα χρηματικό έπαθλο δεν αποδοθεί σε κανέναν από τους δικαιούχους συμπεριλαμβανομένων και των αναπληρωματικών, το μη καταβαλλόμενο ποσό παραμένει ως αδιάθετο στο λογαριασμό του Δημοσίου 200 «Ελληνικό Δημόσιο - Συγκέντρωση Εισπράξεων - Πληρωμών».

Ο νόμος καλύπτει ακόμη και αυτούς που δεν θέλουν να συμμετέχουν στις κληρώσεις γιατί φοβούνται για παράδειγμα την διαρροή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Αυτοί μπορούν να αποποιηθούν το έπαθλο που κέρδισαν σε συγκεκριμένη κλήρωση εντός τριών μηνών από τη διενέργειά της, υποβάλλοντας σχετική αίτηση στην ΑΑΔΕ.

Σε περίπτωση αποποίησης του επάθλου, αυτό διατίθεται στον 1ο, 2ο κ.ο.κ. δικαιούχο, κάτοχο του αντίστοιχου αναπληρωματικού λαχνού της συγκεκριμένης κλήρωσης.

Σε κάθε περίπτωση, οι συμμετέχοντες στις κληρώσεις έχουν δικαίωμα ενημέρωσης, πρόσβασης και αντίρρησης στη συλλογή των προσωπικών στοιχείων τους.

cnn

e paravolo taxis

Πιο εύκολη γίνεται η ζωή με των πολιτών, αφού πλέον και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, θα έχουν την δυνατότητα να πληρώνουν μέσω POS ή ΑΤΜ τα ηλεκτρονικά παράβολα για τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο θα έχουν σύντομα οι πολίτες. Ηλεκτρονικά γίνονται πλέον τα παράβολα σε όλους του Δήμους ενώ η χρήση του e-παραβόλου επεκτείνεται και στα Δικαστήρια.

Το παράβολο είναι απαραίτητο από την άδεια γάμου, την έκδοση διαβατηρίου, το δίπλωμα οδήγησης, την νομιμοποίηση αυθαιρέτων μέχρι και τη συμμετοχή σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και για άλλες συναλλαγές με το Δημόσιο.

Για τις περισσότερες πλέον συναλλαγές οι πολίτες με λίγα κλικ στην οθόνη του υπολογιστή, του τάμπλετ ή του κινητού τηλεφώνου τους έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το παράβολο που επιθυμούν και θα λαμβάνουν στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τους ένα κωδικό με το οποίο θα κάνουν τη δουλειά τους. Με τον κωδικό πληρώνουν το παράβολο στις τράπεζες, τα ΕΛ.ΤΑ ή με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.

Όσοι δυσκολεύονται μπορούν να απευθυνθούν στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.).

Πως εκδίδεται το e- παράβολο

Για την έκδοση και χρήση του ηλεκτρονικού παραβόλου ακολουθείτε τις εξής ενέργειες:

  1. Δημιουργία e-παραβόλου: Συμπλήρωση της σχετικής ηλεκτρονικής φόρμας και έκδοση «μοναδικού κωδικού αριθμού» παραβόλου στην ηλεκτρονική διεύθυνση ης Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων: http://www.aade.gr/polites/e-parabolo.
  2. Πληρωμή e-παραβόλου: Με χρήση του «μοναδικού κωδικού αριθμού» παραβόλου, η πληρωμή γίνεται μέσω e-banking, στα ΕΛ.ΤΑ με πιστωτικής / χρεωστικής / προπληρωμένης κάρτας.
  3. Κατάθεση e-παραβόλου στον Φορέα: Κατάθεση -χρησιμοποίηση του e-παραβόλου στον Φορέα για τον οποίο το έχετε εκδώσει.

Για την έκδοση του e-παράβολου δεν χρειάζεται να έχετε κωδικούς πρόσβασης στο Taxis. Μπορείτε να το εκδώσετε και ως μη πιστοποιημένος χρήστης.

Δεν μπορείτε όμως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσής του, να το αναζητήσετε, να το επανεμφανίσετε, να το επανεκτυπώσετε ή να κάνετε μεταβολή του πεδίου ΙΒΑΝ, διότι απαιτείται η χρήση κωδικών TAXIS. Εάν θελήσετε να κάνετε μία από τις παραπάνω ενέργειες θα πρέπει να πιστοποιηθείτε στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του TAXISnet μέσω της ιστοσελίδας www.aade.gr (επιλογή «Εγγραφή Νέου Χρήστη») και στη συνέχεια να εισέλθετε στην ηλεκτρονική εφαρμογή e-Παράβολο.

10 απαντήσεις για το e-παράβολο

  1. Εάν δεν έχω ΑΦΜ μπορώ να εκδώσω e-παράβολο;

Ναι, αλλά εάν δεν χρησιμοποιηθεί το παράβολο, δεν υπάρχει δυνατότητα επιστροφής της χρηματικής του αξίας. Επίσης, στην ηλεκτρονική αίτηση έκδοσης του παραβόλου, θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρώσετε το μητρώνυμο, την ημερομηνία γέννησης και τον τόπο γέννησης.

  1. Πρέπει να δηλώσω υποχρεωτικά Κωδικό Λογαριασμό Τράπεζας (IBAN);

Η συμπλήρωσή του είναι αναγκαία σε περίπτωση που προκύψει επιστροφή χρημάτων. Στην περίπτωση που ο IBAN δεν έχει δηλωθεί κατά την έκδοση του e-παραβόλου, μπορείτε να τον συμπληρώσετε εκ των υστέρων, πριν το «Αίτημα επιστροφής

Χρημάτων».

  1. Μπορώ να μεταβάλω τα στοιχεία του e-παραβόλου μετά την έκδοσή του;

Όχι, εκτός από την περίπτωση μεταβολής του πεδίου του ΙΒΑΝ. Η δυνατότητα αυτή δίνεται μόνο σε πιστοποιημένους χρήστες του TAXISnet.

  1. Μπορώ να εκδώσω παράβολο για λογαριασμό τρίτου; Ποιον ΑΦΜ χρησιμοποιώ;

Ναι, γράφοντας τον ΑΦΜ και τα στοιχεία του αιτούντος το παράβολο. Εάν εισέλθετε ως πιστοποιημένος χρήστης θα πρέπει να αλλάξετε τα προσυμπληρωμένα προσωπικά σας στοιχεία (ΑΦΜ, , επώνυμο, κ.λ.π.) που εμφανίζονται, με αυτά του αιτούντος το παράβολο.

  1. Ποιο είναι το χρονικό διάστημα, από την ημερομηνία πληρωμής ενός e-παραβόλου, για το οποίο μπορώ να το χρησιμοποιήσω; Το e-παράβολο έχει ημερομηνία λήξης;

Το e-παράβολο δεν έχει ημερομηνία λήξης και ισχύει εφόσον δεν υπάρχουν αλλαγές από τον Φορέα για τον οποίο έχει εκδοθεί (π.χ. κατάργησή του, αλλαγή του χρηματικού αντιτίμου κ.λ.π.).

  1. Με ποιον τρόπο πληρώνω ένα e-παράβολο και πόσο άμεσα μπορώ να το χρησιμοποιήσω;

Για να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άμεσα ένα e-παράβολο το πληρώνετε ηλεκτρονικά (web-banking, phone-banking) ή στις εξής τράπεζες ή με πιστωτική/χρεωστική/προπληρωμένη κάρτα, που έχει εκδοθεί από ελληνική τράπεζα. Η πληρωμή μπορεί να γίνει και στις υπόλοιπες τράπεζες ή στα ΕΛΤΑ, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε μετά από 1-2 εργάσιμες ημέρες.

  1. Υπάρχει προμήθεια κατά την πληρωμή του e-παραβόλου;

Όχι δεν υπάρχει καμία πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση και δεν απαιτείται η τήρηση λογαριασμού στην τράπεζα που θα επιλέξετε για να το πληρώσετε.

  1. Πόσες μέρες έχω προθεσμία για να πληρώσω ένα e-παράβολο μετά την έκδοσή του;

Κατά την έκδοσή του ορίζεται και αναγράφεται καταληκτική ημερομηνία πληρωμής.

  1. Πώς χρησιμοποιώ το e-παράβολο στον Φορέα για τον οποίο το έχω εκδώσει;

Αφού έχετε εκδώσει και πληρώσει το e-παράβολο, στη συνέχεια το καταθέτετε στον Φορέα. Γίνεται ταυτοποίηση του μοναδικού κωδικού αριθμού του παραβόλου και στη συνέχεια ο υπάλληλος του Φορέα δεσμεύει το e-παράβολο προς χρήση. Μερικοί Φορείς ζητούν την προσκόμιση της έντυπης εκτύπωσης του παραβόλου.

  1. Μπορώ να ακυρώσω ένα e-παράβολο που έχω δημιουργήσει και δεν έχω χρησιμοποιήσει;

Όχι. Το απλήρωτο παράβολο ακυρώνεται αυτόματα μετά την καταληκτική του ημερομηνία ενώ για το πληρωμένο e- παράβολο που δεν έχει χρησιμοποιηθεί μπορεί να γίνει «Αίτημα Επιστροφής Χρημάτων» μέσα από την ηλεκτρονική εφαρμογή e-Παράβολο.

aftodioik

eforiakoi grafeio
Διευκρινήσεις από τη φορολογική διοίκηση αναμένουν φοροτεχνικοί και πολίτες για τις νέες δηλώσεις. Σειρά αλλαγών που έχουν γίνει στα σχετικά έντυπα δημιουργούν απορίες για τη σωστή συμπλήρωσή τους. Σημειώνεται ότι η κατάθεσή τους θα γίνει φέτος πριν το τέλος Απριλίου – όταν πέρυσι η υποβολή ήταν ανοικτή από τις αρχές του μήνα (6 Απριλίου).

Πιο συγκεκριμένα τα σημεία όπου επικεντρώνονται οι απορίες είναι το νέο έντυπο Ε3 που αφορά 1,5 εκατ. περίπου ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.

Στο νέο έντυπο προβλέπεται η καταγραφή των μετόχων των Ανωνύμων Εταιρειών που είναι μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, αλλά και των στοιχείων των επαγγελματικών λογαριασμών, των POS και των ιστοσελίδων που έχουν επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες. Στο νέο έντυπο έχουν προστεθεί πίνακες, όπου αναλύονται οικονομικές πληροφορίες της επιχείρησης, όπως αγορές, πωλήσεις, έξοδα κ.λπ., με στόχο την αποκάλυψη εικονικών δαπανών που μειώνουν το φορολογητέο εισόδημα.

Επίσης στο Ε1 εκτιμάται ότι θα υπάρξουν δυσκολίες στο πεδίο με τον κωδικό 049 που αφορά τις δαπάνες που εξασφαλίζουν σε μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες την έκπτωση φόρου. Αν δεν συμπληρωθεί το ποσό για το χτίσιμο του αφορολόγητου προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το 22% του φόρου ( συντελεστής πρώτου κλιμακίου) για το ποσό που δεν έχει συμπληρωθεί. Επίσης έχει προστεθεί και ο κωδικός 050 ο οποίος αφορά τις δαπάνες με ηλεκτρονικό χρήμα που πραγματοποίησε το 2017 η σύζυγος.

Ο κωδικός 049-050 δεν θα είναι κλειδωμένος και οι φορολογούμενοι θα μπορούν να παρέμβουν και να προσθέσουν δαπάνες, οι οποίες ενδεχομένως δεν θα εμφανίζονται. Πάντως οι τράπεζες μέχρι στιγμής δεν έχουν στείλει στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων τα στοιχεία για τις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα που είχαν πέρυσι οι φορολογούμενοι προκειμένου να φορτωθούν στο Taxisnet. Σημειώνεται ότι οι αποδείξεις των δύο συζύγων ή όσων έχουν συνάψει σύμφωνα συμβίωσης, θα πρέπει να συμπληρωθούν ξεχωριστά.

Για πρώτη φορά στο νέο έντυπο της φορολογικής δήλωσης, το γνωστό Ε1 εμφανίζεται ένας νέος κωδικός 007-008 στον πίνακα 2 των πληροφοριακών στοιχείων. Στον κωδικό αυτό οι φορολογούμενοι θα κληθούν να δηλώσουν αν φιλοξενούν στην κατοικία τους πρόσωπα που είναι υπόχρεα σε φορολογική δήλωση εκτός εκείνων που δηλώνονται στον πίνακα 8 είναι δηλαδή εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου (παιδιά, γονείς, παππούδες, ανήλικοι συγγενείς μέχρι το τρίτο βαθμό, άγαμοι ή χήροι ή διαζευγμένοι αδερφοί και αδερφές, με αναπηρία 67% και άνω).

Γιώργος Αλεξάκης

enfia tafos

Eξοντωτικό είναι το φορολογικό βάρος για τις οικογένειες με παιδιά στην Ελλάδα όπως προκύπτει από την έκθεση Going for Growth του ΟΟΣΑ.

Μια οικογένεια με μέσο μισθό που ανέρχεται σε περίπου 900 ευρώ, καλείται πληρώνει το 38,2% του εισοδήματός της στην εφορία όταν ο μέσος όρος στα κράτη-μέλη του οργανισμού δεν ξεπερνά το 30% ενώ π.χ. στην Ιρλανδία βρίσκεται στο 13,6%.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της «Καθημερινή»,  η Ελλάδα έχει τον τρίτο υψηλότερο ανώτατο συντελεστή, γεγονός που καταδεικνύει ότι και οι πολίτες με μεσαία και υψηλά εισοδήματα πληρώνουν τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερους φόρους (στοιχεία Eurostat).

Αντίθετα, στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ αλλά και της Ευρωζώνης τα τελευταία χρόνια μειώνονται οι φορολογικοί συντελεστές, τόσο για τα φυσικά πρόσωπα όσο και για τις επιχειρήσεις, ενώ αυξάνονται τα προνοιακά επιδόματα.

Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει πως η Ελλάδα στη φορολογία θυμίζει τις σκανδιναβικές χώρες, ενώ στην εκπαίδευση και στα επιδόματα μοιάζει με μια βαλκανική χώρα. Ειδικότερα:

1. Η Ελλάδα για το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έχει τον τέταρτο υψηλότερο συντελεστή φυσικών προσώπων στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα ο ανώτατος συντελεστής μαζί με την ειδική εισφορά αλληλεγγύης ανέρχεται στο 55%. Σε υψηλότερη θέση είναι η Σουηδία με τον συντελεστή να διαμορφώνεται στο 57,1%, η Δανία με 55,8% και η Πορτογαλία με 56,2%.

Αντίθετα, η Βουλγαρία από το 2008 μέχρι και σήμερα διατηρεί σταθερό τον συντελεστή στο 10%. Στη χώρα μας, σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., ο συντελεστής φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων αυξάνεται σταδιακά και συγκεκριμένα από 40% που ήταν το 2008 έχει φθάσει στο 55%.

Από το 2017 ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής έχει φθάσει στο 45% και για τα εισοδήματα άνω των 200.000 ευρώ επιβάλλεται εισφορά αλληλεγγύης με συντελεστή 10%.

2. Ιδιαίτερα αυξημένη είναι και η φορολογία για τις οικογένειες με παιδιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ένα ζευγάρι με μέσο μισθό (ο οποίος με βάση τα στοιχεία της Ε.Ε. ανέρχεται περίπου στα 850-800 ευρώ) και δύο παιδιά πληρώνει το 38,2% του εισοδήματός του στην εφορία. Αντίθετα, στην Ιρλανδία οι φορολογικές επιβαρύνσεις ανέρχονται στο 13,6%, ενώ ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ δεν ξεπερνά το 30%.

3. Ακόμα χειρότερη είναι για τους ανέργους και δη για τους μακροχρόνια. Στην Ελλάδα ένας άνεργος θα λάβει κατά μέσον όρο επιδόματα που ανέρχονται στο 40% του εισοδήματος που λάμβανε ως εργαζόμενος. Το αντίστοιχο ποσό στη Τσεχία και στην Ιταλία ανέρχεται στο 72,8% του εισοδήματος, στην Ολλανδία στο 78,9% και στο Λουξεμβούργο στο 90,8%.

Μετά πέντε χρόνια στην Ελλάδα ο άνεργος δεν λαμβάνει επίδομα ανεργίας και συγκεκριμένα μετά την παρέλευση του πρώτου χρόνου. Ωστόσο, υπάρχουν διάφορα επιδόματα (τέκνων, πετρελαίου θέρμανσης) που μπορεί να πάρει από το ελληνικό Δημόσιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ύστερα από πέντε χρόνια ένας άνεργος παίρνει σχεδόν το 6,6% του εισοδήματος που λάμβανε πριν απολυθεί. Αντίθετα, στην Τσεχία συνεχίζει να παίρνει το 54,8 του εισοδήματος, στο Λουξεμβούργο το 67,9% και στην Ολλανδία το 66,87%.

4. Η κακή εικόνα της Ελλάδας εμφανίζεται και στον χώρο της εκπαίδευσης. Στην έκθεση επισημαίνεται πως η Ελλάδα έχει μεν υψηλή αναλογία αποφοίτων λυκείου και πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά έχει πάρα πολύ χαμηλές επιδόσεις σε σύγκριση με άλλα κράτη στην ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος (με βάση τον δείκτη PIZA).

kathimerini

polykatoikiespalies

Με έγγραφο που κατατέθηκε στη Βουλή, η Α.Α.Δ.Ε. ξεκαθάρισε ότι, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα αναπροσαρμοστούν οι συντελεστές υπολογισμού του ΕΝ.Φ.Ι.Α., εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.

Οι ερωτήσεις του βουλευτή είχαν ως ακολούθως:

1°ν. Γιατί τόσο χρονικό διάστημα οι ομάδες εργασίας που συστάθηκαν από ΕΛΣΤΑΤ, Τράπεζα της Ελλάδος, εμπειρογνώμονες και το Υπουργείο Οικονομικών δεν απέφεραν κάποιο αποτέλεσμα;

2ον. Θα γίνει αναπροσαρμογή στους συντελεστές ΕΝ.Φ.Ι.Α. ώστε να εξισορροπηθούν τυχόν αυξήσεις στις τιμές ζώνης άρα και στις αντικειμενικές αξίες; Και αν ναι, με ποια κριτήρια;

3ον. Γιατί δεν εξετάζεται η δημιουργία εξαρχής ενός καινούργιου δείκτη αξιών από το Υπουργείο Οικονομικών με βάση τις ζητούμενες τιμές, σε συνδυασμό με αξιοποίηση στοιχείων του taxisnet; Από το νέο δείκτη και από το δείκτη της Τράπεζας της Ελλάδος, σε συνεργασία με τις τοπικές επιτροπές και εμπειρογνώμονες (στο τελικό στάδιο), θα μπορούσαν να καθορίζονται οι αντικειμενικές αξίες ανά τακτά χρονικά διαστήματα;

Η απάντηση της ΑΑΔΕ:

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ Α’

ΕΞ,ΕΠΕΙΓΟΝ-ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ

Αθήνα, 8/01/2018
Αριθ. Πρωτ.: ΔΕΦΚ Α 1002740 ΕΞ 2018

Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. 2295/29.12.2017 ερώτησης που κατέθεσε ο βουλευτής κ. Χρήστος Σταϊκούρας και όσον αφορά θέματα αρμοδιότητάς μας σας γνωρίζουμε ότι, σύμφωνα με τις συμφωνηθείσες δεσμεύσεις μας, οι αρχές θα εναρμονίσουν όλες τις αντικειμενικές αξίες ακινήτων με τις τιμές της αγοράς. Ενόψει αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών για τα ακίνητα, θα προσαρμοστούν οι φορολογικοί συντελεστές επί της ακίνητης περιουσίας, εφόσον κριθεί αναγκαίο.

Με εντολή Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.

Ο Προϊστάμενος της Γεν. Δ/νσης Φορολογικής Διοίκησης
Ευθύμιος Σαΐτης

Περισσότερα Άρθρα...