pinakides

Μία δυσάρεστη έκπληξη «έκρυβε» το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τους ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων καθώς προβλέπεται χαράτσι σε περίπτωση άρσης ακινησίας.

Ειδικότερα σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο άρθρο 45 του νομοσχεδίου πως αν κάποιος ιδιοκτήτης έχει καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας του οχήματός του για διάστημα 2 συνεχόμενων ετών τότε για να πραγματοποιήσει άρση ακινησίας στο όχημά του θα πρέπει να καταβάλλει παράβολο υπέρ του Δημοσίου ύψους 30 ευρώ!

Ο λόγος σύμφωνα με το νομοσχέδιο εστιάζεται στο γεγονός πως οι Εφορίες θα καταστρέφουν τις πινακίδες κυκλοφορίας μετά την πάροδο χρονικού διαστήματος 2 ετών των πινακίδων κυκλοφορίας στις αποθήκες τους.

Ειδικότερα το νομοσχέδιο αναφέρει χαρακτηριστικά για την καταστροφή και καταχώρηση πινακίδων κυκλοφορίας ότι:

«1. Μετά την πάροδο χρονικού διαστήματος δύο (2) συνεχόμενων ετών από την θέση οχήματος σε κατάσταση ακινησίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 2367/1953 (Α’ 82), η αρμόδια Δ.Ο.Υ. προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος. Ομοίως, σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, κατ’ εφαρμογή του ν. 2696/1999 (Α’ 57), η αρμόδια Υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, με την πάροδο δύο (2) ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης. Οι αρμόδιες κατά περίπτωση Υπηρεσίες χορηγούν βεβαίωση καταστροφής πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.

2. Προκειμένου για την άρση της κατάστασης ακινησίας ή την θέση σε δημόσια κυκλοφορία οχήματος του οποίου οι πινακίδες έχουν καταστραφεί, σύμφωνα με τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Π.Ε. της χώρας, προβαίνουν στην αντικατάσταση των κρατικών πινακίδων κυκλοφορίας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών ή ρυμουλκουμένων, λόγω καταστροφής τους, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις. Στην περίπτωση αυτή, για την κατάθεση της αίτησης και τη διεκπεραίωση της διαδικασίας αντικατάστασης των κρατικών πινακίδων, ο αιτών υποβάλλει, επιπλέον, βεβαίωση της οικείας Υπηρεσίας της παραγράφου 1 του παρόντος για την καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, καταβάλλει παράβολο, υπέρ του Δημοσίου, ύψους τριάντα (30) ευρώ και απαλλάσσεται από το ανταποδοτικό τέλος, που προβλέπεται στην υπ’ αριθμ. πρωτ οικ. Β-39170/850/1997 (Β’ 124) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών.»

3. Κάθε πινακίδα οχήματος που καταστρέφεται, καταχωρείται μηχανογραφικά και στο αρχείο στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στο ίδιο αρχείο τηρούνται και τα στοιχεία για όσα οχήματα έχει υποβληθεί δήλωση κλοπής οχήματος ή φορολογικής ακινησίας στην αρμόδια υπηρεσία. Το αρχείο διασυνδέεται και με άλλα μητρώα ή συστήματα που τηρούνται σε άλλες υπηρεσίες.

4. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη καθορίζονται τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία καταστροφής των πινακίδων κυκλοφορίας, οι λεπτομέρειες καταχώρισης των στοιχείων των οχημάτων και η διασύνδεση με άλλα μητρώα, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.»...

enikonomia

yp oik

Τη δυνατότητα να ζητήσουν την επιστροφή μέρους της εισφοράς αλληλεγγύης έχουν χιλιάδες φορολογούμενοι οι οποίοι πιάστηκαν τα δυο προηγούμενα χρόνια στην τσιμπίδα των τεκμηρίων διαβίωσης.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας καταδίκασε το υπουργείο Οικονομικών για εφαρμογή αντισυνταγματικής διάταξης και συγκεκριμένα του υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης με βάση το τεκμαρτό εισόδημα ακόμη και στις περιπτώσεις που ο φορολογούμενος το καλύπτει επικαλούμενος ανάλωση κεφαλαίου που αποταμιεύθηκε ή συσσωρεύτηκε τα προηγούμενα έτη.

Πιο συγκεκριμένα, η διάταξη του 2011 με την οποία επιβλήθηκε η εισφορά αλληλεγγύης ορίζει ότι "2. Για την επιβολή της εισφοράς, λαμβάνεται υπόψη το ετήσιο συνολικό καθαρό ατομικό εισόδημα, πραγματικό ή τεκμαρτό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο του φυσικού προσώπου ή σχολάζουσας κληρονομιάς. Tο τεκμαρτό εισόδημα λαμβάνεται υπόψη πριν από τις μειώσεις του άρθρου 19 του Κ.Φ.Ε.". 

Για παράδειγμα, ένας φορολογούμενος είχε το 2014 ετήσιο πραγματικό εισόδημα 5.000 ευρώ και τεκμαρτό 20.000. Αν και ο ίδιος επικαλέστηκε ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών ύψους 8.000 ευρώ, η εισφορά αλληλεγγύης για το έτος 2014 υπολογίστηκε για εισόδημα 20.000 ευρώ. Έτσι αντί να απαλλαγεί από την εισφορά η οποία έχει αφορολόγητο όριο 12.000 πλήρωσε τελικά το ποσό των 200 ευρώ.

Ωστόσο, με απόφαση του 2005, μετά από προσφυγές φορολογούμενων που δικαιώθηκαν, τα ποσά αυτά μπορούν να επιστραφούν αφού η εισφορά αλληλεγγύης θα πρέπει πλέον να υπολογίζεται με βάση το φορολογητέο εισόδημα, δηλαδή μετά από μειώσεις λόγω ανάλωσης κεφαλαίου.

Όσοι φορολογούμενοι έχουν χρεωθεί υψηλότερη εισφορά αλληλεγγύης έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν την επιστροφή της για τα οικονομικά έτη 2014 και 2015, καθώς η απόφαση του ΣτΕ αφορά αυτά τα έτη και τα επόμενα. Η αίτηση της επιστροφής κατατίθεται στην αρμόδια εφορία που υπάγεται ο φορολογούμενος και υπάρχουν δυο πιθανότητες.

Η πρώτη, εφόσον η εφορία δεν εκδώσει νέο εκκαθαριστικό με τη μειωμένη εισφορά θα πρέπει εντός 30 ημερών ο φορολογούμενος να προσφύγει στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων όπου θα δικαιωθεί και θα του επιστραφούν τα χρήματα. Στην περίπτωση που η εφορία εκδώσει νέο εκκαθαριστικό που δεν θα περιλαμβάνει τη μείωση της εισφοράς θα πρέπει πάλι εντός 30 ημερών από την έκδοση του νέου εκκαθαριστικού να προσφύγει στην ΔΕΔ.

Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το υπουργείο Οικονομικών καταδικάζεται από το ΣτΕ λόγω παράνομης υπερφορολόγησης. Έχουν προηγηθεί δεκάδες αποφάσεις με τις πιο πρόσφατες να αφορούν σε υπερβολικές αντικειμενικές αξίες σε τέσσερις δήμους της χώρας και στην αντισυνταγματικότητα της πρακτικής συνεχών παρατάσεων στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων.

capital

spigel lotaRIA

Με αρνητικό τρόπο προσεγγίζει το έγκυρο γερμανικό περιοδικό «Spiegel» την έναρξη των κληρώσεων χρηματικών ποσών από το υπουργείο Οικονομικών με βάση τις συναλλαγές των φορολογούμενων με πλαστικό χρήμα, τη γνωστή σε όλους λοταρία με έπαθλο, τονίζοντας πως «θα ευνοήσει του πλούσιους Έλληνες».

Όπως αναφέρει: «Με λοταρία θέλει να επιβραβεύσει η Ελλάδα αυτούς που πληρώνουν με κάρτα. Εδώ και καιρό η ελληνική κυβέρνηση ψάχνει τρόπους για να πατάξει τη διαδεδομένη φοροδιαφυγή.

To Spiegel κάνει αναφορά στο σχέδιο του Γιάνη Βαρουφάκη για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με τους πολίτες σε ρόλο κυνηγού και καταλήγει στο ότι «η πρόταση της λοταρίας είναι σίγουρα πιο κατάλληλη».

Παράλληλα, ασκεί κριτική, λέγοντας ότι μάλλον αυτό το σχέδιο ευνοεί τους έχοντες και τονίζοντας: «Το σχέδιο αυτό όμως ενδέχεται να ευνοήσει τους ούτως ή άλλως προνομιούχους πλούσιους της Ελλάδας.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα ο αριθμός των λαχείων θα εξαρτάται από το ποσό που θα έχει δαπανηθεί. Επομένως πολίτες με μεγάλο βαλάντιο θα έχουν σαφώς μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσουν απ' ό,τι απλοί καταναλωτές.

Σημειώνεται πάντως ότι η απάτη με τον ΦΠΑ παρατηρείται ιδιαίτερα σε μικρά ποσά σε καταστήματα και εστιατόρια».

ix

Σαρωτικές αλλαγές έρχονται στα νέα τέλη κυκλοφορίας.

Περίπου 800.000 ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αναμένεται να επιβαρυνθούν από την εφαρμογή του νέου μοντέλου μέτρησης των εκπομπών ρύπων που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω των εκπομπών ρύπων και την ενδεχόμενη αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ειδήσεις» του Σαββάτου οι αυξήσεις που ενδεχομένως να προκύψουν, με τις νέες μετρήσεις, στις εκπομπές ρύπων θα φέρουν και αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Οι αυξήσεις υπολογίζονται από 15% ως και 235%.

Δεν είναι όμως μόνο τα τέλη κυκλοφορίας, οι τιμές τόσο των καινούργιων, όσο και των μεταχειρισμένων εισαγόμενων αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθούν λόγω της αλλαγής των τιμών εκπομπής CO2.

Για έναν κάτοχο αυτοκινήτου με εκπομπές ρύπων 180 γραμματίων CO2 τα τέλη, εάν οι εκπομπές αυξηθούν στα 182 γραμμάρια, τα τέλη κυκλοφορίας θα αυξηθούν από τα 441 ευρώ στα 505 ευρώ.

Αντίστοιχα ο ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με εκπομπές ρύπων στα 250 γραμμάρια, εάν αλλάξουν οι τιμές ρύπων και πλέον υπολογιστεί το όχημά του με 280 γραμμάρια τότε τα τέλη κυκλοφορίας θα εκτιναχθούν από τα 762 ευρώ το 2017 στα 1,041 ευρώ το 2018.

Για ένα ιδιοκτήτη Ι.Χ. με εκπομπές ρύπων 120 γραμμάρια και τέλη κυκλοφορίας στα 117 ευρώ το 2017 εάν η μέτρηση υπολογιστεί με 161 γραμμάρια το 2018 θα πληρώσει τέλη κυκλοφορίας 394 ευρώ.

Ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με εκπομπές ρύπων 140 γραμμάρια CO2 που πλήρωσε 168 ευρώ για τέλη το 2017 με την αλλαγή των τιμών εκπομπής ρύπων στα 181 γραμμάρια τα τέλη κυκλοφορίας του 2018 θα είναι 335 ευρώ.

enfia skitso
Έως το τέλος του έτους, θα έχουν ολοκληρώσει οι επιτροπές του υπουργείου Οικονομικών το έργο της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με βάση τις εμπορικές αξίες, οπότε και θα εφαρμοστεί δικαιότερο καθεστώς υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ.

Όπως ενημέρωσε η υφυπουργός Οικονομικών, Κατερίνα Παπανάτσιου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή, Δημήτρη Κουκούτση, ήδη στον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ του 2017, στην περιοχή του Νέου Βουτζά Αττικής, που η επιτροπή έδωσε το αποτέλεσμά της, ο ΕΝΦΙΑ έχει υπολογιστεί με χαμηλότερη τιμή αντικειμενικής αξίας.

«Μέχρι τέλους του έτους, πιστεύουμε οι επιτροπές να έχουν ολοκληρώσει το έργο για όλα τα ακίνητα, οπότε θα έχουμε και τις καινούργιες αντικειμενικές αξίες για ένα δικαιότερο σύστημα υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ. Εκεί δηλαδή που είναι χαμηλότερες οι αξίες να έχουμε κάτι χαμηλότερο κι εκεί που πραγματικά υπάρχουν υψηλότερες αξίες να έχουμε αντίστοιχα υψηλότερο ΕΝΦΙΑ» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Παπανάτσιου.

Τέλος, όπως τόνισε η αρμόδια υφυπουργός, το υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής και αξιολογεί τις επιπτώσεις των φορολογικών μέτρων και στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται όλες τις δυνατότητες για ελάφρυνση των πολιτών, στο πλαίσιο των αυστηρών δημοσιονομικών περιορισμών της χώρας μας.

 

 

kartees

Από το Σεπτέμβριο με  αρχή  την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ και τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος.

Μέσα στο Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η πληρωμή φόρων με πλαστικό χρήμα μέσω του Taxisnet, με την αρχή να γίνεται με την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ και τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος.

Οι φορολογούμενοι δεν θα χρειάζεται να μπαίνουν στον τραπεζικό τους λογαριασμό μέσω του e-banking κάθε τράπεζας για να εξοφλούν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, αλλά θα μπορούν μέσω της ιστοσελίδας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (www.aade.gr) να αναγράφουν τον αριθμό της πιστωτικής ή της χρεωστικής κάρτας και αυτόματα να γίνεται η πληρωμή του φόρου.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας της σχετικής εφαρμογής στο TAXISnet.

Πώς θα λειτουργεί

Οι φορολογούμενοι θα εισέρχονται στον προσωπικό τους λογαριασμό με τους κωδικούς πρόσβασης που διαθέτουν στο Taxisnet και στη συνέχεια θα επιλέγουν «Στοιχεία οφειλών».

Το σύστημα τους οδηγεί στις βεβαιωμένες οφειλές και την «Ταυτότητα Οφειλής» όπου θα βλέπουν το ποσό της κάθε δόσης που θα πρέπει να καταβάλλουν. Εκεί θα υπάρχει ειδική ένδειξη για την απευθείας πληρωμή της οφειλής.

Αυτό που θα χρειαστεί να κάνουν θα είναι να πληκτρολογήσουν τον αριθμό της κάρτας τους (χρεωστική ή πιστωτική) και ότι άλλο στοιχείο τους ζητηθεί και αυτόματα θα γίνεται η πληρωμή του φόρου.

Ωστόσο οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να «σπάνε» την οφειλή τους σε μηνιαίες δόσεις, όπως έχουν τη δυνατότητα να κάνουν σήμερα με τη χρήση των πιστωτικών τους καρτών και τα προγράμματα άτοκων δόσεων που παρέχονται από τις τράπεζες.

Βέβαια οι φορολογούμενοι, θα μπορούν εύκολα, γρήγορα και κυρίως χωρίς τον κίνδυνο λαθών κατά την πληκτρολόγηση της Ταυτότητας Οφειλής να εξοφλούν την τρέχουσα δόση ή εφάπαξ την όποια φορολογική τους οφειλή, χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση.

eforiakoi grafeio

«Πάγωμα» από 70 μέρες ή έως και για πάνω από 6 μήνες, αλλά ακόμα και ακύρωση μέτρων είσπραξης και πλειστηριασμών σε βάρος οφειλετών που θα ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό προβλέπουν οδηγίες που εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, σχετικά με τη συμμετοχή του Δημοσίου ως πιστωτή στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών του ν. 4469/2017, ενόψει της ενάρξεώς της από την Πέμπτη 3 Αυγούστου.

Η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ περιγράφει περιπτώσεις όπου κάποιος οφειλέτης χρωστά όχι μόνο στο δημόσιο αλλά και σε τρίτους (τράπεζες, προμηθευτές, εργαζομένους κλπ), οι οποίοι διαπραγματεύονται συναποφασίζουν για την τύχη των χρεών του οφειλέτη.

Ωστόσο προβλέπεται και δυνατότητα λήψης μέτρων, σε περίπτωση που ο οφειλέτης κρίνεται «ύποπτος» για δόλια προσπάθεια μεταφοράς περιουσιακών στοιχείων του σε τρίτους κλπ.

Σε κάθε περίπτωση, η ρύθμιση χάνεται, αν δεν πληρωθούν τρεις δόσεις ή παραλείψει να υποβάλει τρεις δηλώσεις ΦΠΑ.

36 δόσεις για χρέη έως 3.000 ευρώ

Εφόσον το συνολικό ύψος της βασικής βεβαιωμένης έως τις 31.12.2016 οφειλής προς το Δημόσιο είναι έως 3.000 ευρώ (στο οποίο δεν προσμετρώνται τυχόν οφειλές που έχουν ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση σύμφωνα με τους ν. 4152/2013, 4174/2013,4305/2014 και 4321/2015 των οποίων οι όροι τηρούνται), προβλέπεται ότι:

i) η αποπληρωμή τους (και των προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής) γίνεται τμηματικά σε τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις κατ' ανώτατο όριο,
ii) ελάχιστη μηνιαία δόση ορίζεται πενήντα (50) ευρώ,
iii) δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής κανενός ποσού.
  
Έως 120 δόσεις για οφειλές έως 20.000 ευρώ

Για βασικές οφειλές άνω των τριών χιλιάδων (3.000) και έως είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ:
i) η αποπληρωμή αυτών και των επ' αυτών προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής γίνεται τμηματικά σε εκατόν είκοσι (120) μηνιαίες δόσεις κατ' ανώτατο όριο,
ii)  ελάχιστη μηνιαία δόση πενήντα (50) ευρώ,
iii) δεν υφίσταται δυνατότητα διαγραφής βασικής οφειλής.

Διαγράφονται χρέη

Αν στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο, αυτή γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο το πότε δημιουργήθηκαν και βεβαιώθηκαν, και όχι με βάση το χρόνο λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής αυτής, είτε η καταβολή γίνεται εφάπαξ είτε σε δόσεις.

Η διαγραφή των οφειλών του προηγούμενου εδαφίου τελεί υπό τον όρο της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών προς κάθε πιστωτή και της μη απώλειας, ακύρωσης ή ανατροπής της σύμβασης αναδιάρθρωσης.
  
Πώς κρίνεται τι μπορεί να δίνει ο οφειλέτης

Ως έσοδα για την ικανότητα αποπληρωμής, προκειμένου για φυσικά πρόσωπα, λαμβάνονται υπόψη μόνο πραγματικά εισοδήματα φορολογητέα ή μη, όπως κέρδη από άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, της πιο κερδοφόρας χρήσης της τελευταίας τριετίας πριν από την υποβολή της αίτησης του οφειλέτη, μισθοί, ενοίκια, τόκοι και άλλα.

Δεν λαμβάνονται δηλαδή τα τεκμαρτά εισοδήματα, όπως εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση ακινήτων, τεκμήρια διαβίωσης και άλλα.
  
Πώς καθορίζονται οι δόσεις

Στις περιπτώσεις συμμετοχής του Δημοσίου, ως πιστωτή, στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών κατά τις διατάξεις του ν. 4469/2017, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου υπερψηφίζει ορισμένη πρόταση οφειλέτη ή αντιπρόταση πιστωτή για αναδιάρθρωση οφειλών που τίθεται σε ψηφοφορία.

Η σύμβαση αναδιάρθρωσης του χρέους θα μπορεί να προβλέπει:

α) αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο σε μέχρι και 120 δόσεις το πολύ,
β) αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο ανά ένα μήνα (όχι ανά δίμηνο ή εξάμηνο κλπ)
γ) καταβολή μηνιαίας δόσης 50 ευρώ κατ’ελάχιστον.

Για χρέη 0,1-20.000 ευρώ, το Δημόσιο δεν μπαίνει στην διαδικασία διαπραγμάτευσης, ούτε υποβάλλει πρόταση αναδιάρθρωσης οφειλών. Θεωρείται ότι η ψήφος του για τις οφειλές είναι θετικές υπέρ της πρότασης που έχει τεθεί από άλλους πιστωτές.

Δεν επιτρέπονται:

- παροχή περιόδου χάριτος για την αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο και
- ικανοποίηση απαιτήσεων του δημοσίου με άλλα ανταλλάγματα (πχ σπίτια), αντί για χρήματα.

Αν ο οφειλέτης έχει ήδη ρύθμιση χρεών στην εφορία, ο εκπρόσωπος του Δημοσίου αποδέχεται τροποποίηση της ρύθμισης, εφόσον αυτή περιορίζεται μόνο στην επαύξηση του αριθμού των δόσεων της υφιστάμενης ρύθμισης, έως το μέγιστο όριο των 120 δόσεων.
  
«Στα κρύα του λουτρού»

Επισημαίνεται όμως ότι αν και η δικαστική επικύρωση δεν είναι προϋπόθεση για την έναρξη ισχύος της σύμβασης έναντι του Δημοσίου, η μη επικύρωσή της, σε περίπτωση που κατατεθεί αίτηση επικύρωσης, οδηγεί στην ανατροπή της σύμβασης. Δηλαδή, σε περίπτωση που κατατεθεί αίτηση για τη δικαστική επικύρωση της υπογραφείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης και η αίτηση αυτή απορριφθεί από το δικαστήριο τελεσίδικα, η υπογραφείσα σύμβαση παύει να ισχύει έναντι όλων των συμβαλλόμενων πιστωτών, επομένως και του Δημοσίου, και επέρχεται η ανατροπή αυτής, όπως και σε περίπτωση δικαστικής ακύρωσης.

Ωστόσο σε περίπτωση που το Δημόσιο δεν συμμετείχε στη διαδικασία διαπραγμάτευσης ή καταψήφισε την πρόταση αναδιάρθρωσης που εγκρίθηκε από την πλειοψηφία των συμμετεχόντων πιστωτών, η υπογραφείσα σύμβαση καθίσταται δεσμευτική για το Δημόσιο από τη δικαστική επικύρωσή της, δηλαδή την έκδοση της απόφασης επικύρωσης.

Επισημαίνεται ότι η ισχύς της σύμβασης αναδιάρθρωσης καταλαμβάνει μόνο τον οφειλέτη (επιχείρηση) που υπέβαλε την αίτηση και τυχόν αλληλεγγύως ευθυνόμενα με αυτόν πρόσωπα (συνοφειλέτες) που υπέβαλαν την αίτηση από κοινού με τον οφειλέτη.

Δεν ευνοεί όμως τυχόν άλλους συνοφειλέτες που δεν συνέπραξαν στην αίτηση! Διευκρινίζεται όμως πως η ανωτέρω προϋπόθεση (συνυπογραφή της αίτησης από συνοφειλέτες) δεν ισχύει για τυχόν πρόσωπα που έχουν παράσχει εγγύηση για ορισμένη οφειλή της επιχείρησης προς το Δημόσιο που ρυθμίζεται με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης (εγγυητές), τα οποία καταλαμβάνονται από τη σύμβαση σε κάθε περίπτωση.

Αναστέλλονται τα μέτρα είσπραξης

Η εγκύκλιος Πιτσιλή προβλέπει αναστολή μέτρων είσπραξης σε βάρος οφειλετών, στις εξής περιπτώσεις:

1. Λόγω υποβολής αίτησης στον εξωδικαστικό:

Από την ημερομηνία που ο συντονιστής της διαδικασίας (που ορίζεται από το Κράτος) ενημερώσει την αρμόδια εφορία ή τελωνείο ότι ο οφειλέτης έχει καταθέσει αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση, αναστέλλονται αυτοδικαίως όλα τα μέτρα είσπραξης, εκκρεμή ή μη, ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης, κατά του αιτούντα οφειλέτη και μόνο για τις οφειλές που υπάγονται σε εξωδικαστική ρύθμιση. Απαγορεύεται επίσης και η λήψη οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού μέτρου.

Η αναστολή ισχύει κατ' αρχήν για χρονικό διάστημα έως εβδομήντα ( 70) ημερών και δύναται να παραταθεί για χρονικό διάστημα έως τεσσάρων (4) επιπλέον μηνών, κατόπιν έκδοσης σχετικής δικαστικής απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου της έδρας του οφειλέτη και κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του ιδίου άρθρου. Πρόωρη παύση της αναστολής επέρχεται :

α. αυτοδικαίως, εφόσον η διαδικασία περαιωθεί ως άκαρπη είτε λόγω έλλειψης απαρτίας, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο
β. αυτοδικαίως, εφόσον ληφθεί σχετική απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών και
γ. κατόπιν έκδοσης δικαστικής του Μονομελούς Πρωτοδικείου της περιφέρειας εντός της οποίας έχει έδρα ο οφειλέτης, μετά από αίτηση οποιουδήποτε πιστωτή (και ως εκ τούτου και της Φορολογικής Διοίκησης), εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις της παραγράφου 4 του ιδίου άρθρου ( σχετ. παρ. 4 του άρθρου 13).

Η αναστολή μέτρων καταλαμβάνει τόσο τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης όσο και τα ασφαλιστικά μέτρα. Ως εκ τούτου, δεν επιτρέπεται επί των οφειλών αυτών η εγγραφή υποθήκης προς διασφάλισή τους.

Ωστόσο, κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται η λήψη ασφαλιστικού μέτρου, αν με αυτό επιδιώκεται η αποτροπή της απομάκρυνσης ή αφαίρεσης ή μετακίνησης κινητών πραγμάτων της επιχείρησης ή εν γένει εξοπλισμού, η οποία δεν έχει συμφωνηθεί και ενέχει κίνδυνο απαξίωσης της επιχείρησης του οφειλέτη.

Επίσης, πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης που διενεργούνται μετά την κοινοποίηση, του αντιγράφου της αίτησης υπαγωγής, είναι άκυρες και ως εκ τούτου η Φορολογική Διοίκηση οφείλει να τις ανακαλεί.

Και στην περίπτωση που κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό εκκρεμεί εναντίον του οφειλέτη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης, αυτή αναστέλλεται με την κοινοποίηση εκ μέρους του οφειλέτη της -πιστοποιημένης από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους- βεβαίωσης του συντονιστή για την πληρότητα του φακέλου στην αρμόδια ΔΟΥ ή Τελωνείο. Η βεβαίωση όμως πρέπει σε κάθε περίπτωση να έπεται χρονικά της πρόσκλησης του συντονιστή προς τους πιστωτές για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία.

2. Λόγω υποβολής αίτησης δικαστικής επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών:

Από την κατάθεση της αίτησης για την επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών στο αρμόδιο δικαστήριο, αναστέλλονται αυτοδίκαια τα μέτρα, εκκρεμή ή μη, ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης, κατά του αιτούντα οφειλέτη και μόνο για τις οφειλές που ρυθμίζονται από τη σύμβαση, καθώς και η λήψη ασφαλιστικών μέτρων. Ειδικά για την περίπτωση που κατά το χρόνο κατάθεσης της αίτησης για τη δικαστική επικύρωση της σύμβασης, εκκρεμεί εναντίον του οφειλέτη διαδικασία αναγκαστικής ή διοικητικής εκτέλεσης, αυτή αναστέλλεται με την κοινοποίηση εκ μέρους του οφειλέτη της αίτησης για την επικύρωση της σύμβασης στην αρμόδια για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης.

Η αναστολή ισχύει έως την έκδοση της δικαστικής απόφασης σχετικά με την επικύρωση ή μη της συμφωνίας. Επισημαίνεται πάντως ότι η συζήτηση της αίτησης για την επικύρωση της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών προσδιορίζεται εντός δύο (2) μηνών από την κατάθεση, ενώ η απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου δημοσιεύεται εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία της συζήτησης.

Η αναστολή μέτρων καταλαμβάνει τόσο τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης όσο και τα ασφαλιστικά μέτρα. Ως εκ τούτου, δεν επιτρέπεται επί των οφειλών αυτών η εγγραφή υποθήκης προς διασφάλισή τους.

Κατ' εξαίρεση, επιτρέπεται: (α) η εγγραφή προσημείωσης υποθήκης ή άλλο ασφαλιστικό μέτρο που έχει συμφωνηθεί με τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών και (β) η λήψη ασφαλιστικού μέτρου, αν με αυτό επιδιώκεται η αποτροπή της απομάκρυνσης ή αφαίρεσης ή μετακίνησης κινητών πραγμάτων της επιχείρησης ή εν γένει εξοπλισμού, η οποία δεν έχει συμφωνηθεί και ενέχει κίνδυνο απαξίωσης της επιχείρησης του οφειλέτη.
  
Για την εφαρμογή των ανωτέρω, ο αιτών οφειλέτης ειδοποιεί τους εμπλεκόμενους πιστωτές (και ως εκ τούτου και την αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης, εφόσον συντρέχει περίπτωση) εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την κατάθεση της αίτησης επικύρωσης για την κατάθεση αυτής και την ημερομηνία συζήτησής της. Εξάλλου, σε περίπτωση οφειλών προς το Δημόσιο, διατάσσεται υποχρεωτικά η κλήτευση της Φορολογικής Διοίκησης.
  
Οφέλη και συνέπειες

Ευεργετήματα υπέρ του οφειλέτη

i)    Καταβολή σε έως 120 μηνιαίες δόσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στη σύμβαση αναδιάρθρωσης
ii)    Δεν υπολογίζονται πρόστιμα  και προσαυξήσεις ή τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής από την έναρξη ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης και κατά τη διάρκεια ισχύος αυτής
iii)    Χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας

Επισημαίνεται ότι :
α) οφειλές που έχουν ρυθμιστεί στο πλαίσιο της σύμβασης αναδιάρθρωσης θεωρούνται ως νόμιμα τακτοποιημένες με ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
β) σε περίπτωση που ζητείται αποδεικτικό ενημερότητας από τον οφειλέτη ή από τους συνοφειλέτες που δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή οφειλές, όπως αυτές προσδιορίζονται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης.

iv. Αναστολή διοικητικής εκτέλεσης λόγω σύμβασης δεσμευτικής για το Δημόσιο

Από την ημερομηνία υπογραφής από το Δημόσιο της εγκριθείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την κοινοποίηση στο Δημόσιο της δικαστικής απόφασης με την οποία επικυρώθηκε σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, και μόνο για τις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές, αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Επισημαίνεται ότι η αναστολή αυτή δεν ισχύει για τις ληξιπρόθεσμες δόσεις της σύμβασης.

v) Αναστολή ποινικής δίωξης

Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για το αδίκημα του άρθρου 25 του ν.1882/1990 (Α'43) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεσή της διακόπτεται.

Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης, αναστέλλεται και η παραγραφή του αδικήματος.

Δικαίωμα του Δημοσίου για συμψηφισμό

Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά την έναρξη ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του - εν στενή εννοία - Δημοσίου. Τυχόν υπόλοιπο ποσό επιστρέφεται στον οφειλέτη, μετά από έλεγχο.
  
Πότε χάνεται η ρύθμιση

Αυτοδίκαιη ανατροπή  της σύμβασης επέρχεται, με συνέπεια την υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής σύμφωνα με τα στοιχεία βεβαίωσης μαζί με τους αναλογούντες τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, εάν ο οφειλέτης:

α) δεν καταβάλει δόσεις της σύμβασης αναδιάρθρωσης ή καταβάλει μερικώς δόσεις προς τη Φορολογική Διοίκηση, όπως αυτές προσδιορίζονται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, έως τη συμπλήρωση του ποσού που αντιστοιχεί σε τρεις (3) δόσεις,

β) δεν υποβάλλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και Φ.Π.Α., εφόσον υπέχει σχετική υποχρέωση, καθ' όλη τη διάρκεια της σύμβασης, το αργότερο εντός τριών (3) μηνών από την πάροδο της προθεσμίας υποβολής τους ή εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, εφόσον η προθεσμία υποβολής έχει παρέλθει πριν την έναρξη ισχύος της σύμβασης,

γ) παραλείψει να εξοφλήσει ή να τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, με αναστολή είσπραξης ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής, τις οφειλές του προς το Δημόσιο ή υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2016 εντός ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την ημερομηνία επικύρωσης της σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, προκειμένου για οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την έναρξη ισχύος ή την επικύρωση της σύμβασης, εντός εξήντα (60) ημερών από τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.

Επισημαίνεται ότι το Δημόσιο υποχρεούται να γνωστοποιήσει αμελλητί την επέλευση της αυτοδίκαιης ανατροπής της σύμβασης σε όλους τους πιστωτές.

Η σύμβαση αναδιάρθρωσης μπορεί να ακυρωθεί ως προς όλους τους πιστωτές, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, με δικαστική απόφαση κατόπιν αίτησης τρίτου πιστωτή...

protothema

Περισσότερα Άρθρα...